Forum dyskusyjne

Przeszukiwanie forum

Co to za parowóz?

Bardzo proszę o pomoc w identyfikacji parowozu zdjęcia zrobione w Mławie ok 1910.
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/d3533ef189a8b476.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/91ddec10b07e2a1b.html

Jarek

Halo Jarek!

Interesuje sie kolejami z przed I w.s., to dobre fotki z tamtych lat, od reki nie umiem Ci odp. co to za maszyny, pewne jest pochodzenie rosyjskie (typowe porecze pomostu), zapewne jakas lokalna kolej laczaca sie z Koleja Warszawsko-Petersburska, pierwsza to trzy osiowa tow. za nia osobowa i calkiem z prawej wyglada na siostrzana tej towarowej. Mam troche zdj. i rysunkow rosyjskich lok. ale w chwili obecnej brak czasu niemniej jednak postaram sie ustalic co to za serie, duza szanse dla tej z drugiego zdjecia to zapewne ta sama, ktora stoi jako pierwsza na zdj. pierwszym.

pzdr
nieumialek

mala poprawka ta maszyna z drugiego zdj. to ta calkiem z prawej tender czesciowo w bramie szopy

nieumialek

Witam
Parowóz ten z tyłu po środku to rosyjska seria N (ros. H) http://ru.wikipedia.org/wiki/Паровозный_алфавит w polsce takie podobno też jezdziły Oi 102 wg. http://www.bluefish.foxnet.pl jeżeli śię mylę to proszę o poprawki ten z przodu to chyba ros seria T (pewny nie jestem)

Witam
Jeszcze taki szczegół http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3d/N_steam_loco.jpg

Witam Wszystkich!
Określenie linii kolejowej przechodzącej przez stację Mława jako lokalnej (w jednym z poprzednich postów) nie wydaje mi się najszczęsliwsze. Była to linia pierwszorzędna, szerokotorowa, należąca do Kolei Nadwiślańskich (Привислинские железные дороги), spółki z zarządem w Warszawie, a więc organizacyjnie niezależna (do czasu upaństwowienia także i kapitałowo osobna) od linii Warszawa - Petersburg (osobna Kolej Warszawsko-Petersburska, ros. Петербурго-Варшавская железная дорога, upaństwowiona w 1895 br., a w 1906 połączona z Koleją Bałtyjsko-Pskowsko-Ryską, wskutek czego powstały Koleje Pólnocno-Zachodnie -ros. Северо-Западные железные дороги).
Mława byłą stacja graniczną, dająca mozliwość przesiadki pasażerów i przeładunku towarów na sieć KPEV, w szczególności na linię prowadząca przez Działdowo, Iławę do Malborka (a więc w konsekwencji przez Tczew do Gdańska).
Na terenie zaboru rosyjskiego linia ta łączyła Mławę z Kowlem, przez m. in. Modlin (ros. Nowogieorgijewsk), Warszawę Pragę (wówczas Praga Nadwislańska), Pilawę, Dęblin (ros. Iwangorod), Lublin. Główną stacja pasażerska tej linii w Warszawie był Dworzec Kowelski (obecna nazwa Gdański).
Co do parowozu: Jak powiększyłem jego zdjęcie od strony maszynisty, odczytałem treść tabliczki na budce:
Мальцовскаго П.Т.Т., №313, Людиново 1879
Niżej jest tablica z numerem 162.
Znaczenie pierwszego wiersza jest dla mnie niejasne.. ale za to dolny wskazuje na Liudinowo. Jest to miasto (obecnie w obwodzie kałuskim), gdzie w 1745 r. uruchomiono zakład metalurgiczny (pierwotnie głównie odlewnia żeliwa), w 1820 r. zakupiony przez sekund-majora I. A. Malcewa. Zakład ten wg http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9B%D1%8E%D0%B4%D0%B8%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D1%81%D0%BA%D0%B8%D0%B9_%D1%82%D0%B5%D0%BF%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D0%B7%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%80%D0%BE%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D1%8B%D0%B9_%D0%B7%D0%B0%D0%B2%D0%BE%D0%B4 jako pierwszy w Rosji uruchomił w 1879 r. produkcję parowozów.
No i tu mam wątpliwości:
-u Rakowa żaden z wariantów serii N (ros. Н) nie ma takiego kształtu górnej częsci budki jak na przedstawionej fotografii (chodzi mi o półkolistą górną ramę okna i przejście tylnej kkrawędzi bocznej ściany budki w dola krawędź jej dachu łukiem o dużym promieniu).
-Wg Rakowa Zakład Malcewski w Liudinowie nie jest wymieniony wśród producentów loków serii N
-czy 1879 wypisane na tabliczce znamionowej jest rokiem produkcji? Jeżeli tak, to nie może być lok serii N, bo ich produkcja ruszyła w 1891 r.
Z pewnością na Kolejach Nadwiślanskich parowozy serii N były, i to dość liczne. Z tego co widzę u Rakowa, na Koleje Nadwiślańskie przydzielono loki (przepisuję litery ROSYJSKIE) w oznaczeniach): nr C109 do C118 (produkcja Zakładu Sormowskiego z roku 1904), nry H119-H123 (Zakład Newski, prod. 1905 r.), P124-P127 (Z-d Ługański, z 1907 r.)., П128-П133 (Z-d Putiłowski z 1907 r.), П134-П141 (Z-d Putiłowski z 1908 r.)

Wracając do Zakładów Malcewskich w Liudinowie (obecnie Люди́новский тепловозострои́тельный заво́д czyli w tłumaczeniu Liudinowski Zakład Budowy Spalinowozów), zgodnie z informacja w Wikipedii na temat miasta Liudinowo, w 1879 r. wyprodukowano tam pierwszy parowóz szerokotorowy. Wobec tego liczba 1879 na tabliczce parowozu sfotografowanego w Mławie raczej nie jest rokiem jego produkcji, tylko oznacza, że zZakład malcewski od 1879 r. produkuje lokomotywy dla kolei publicznych.
Swoich wątpliwości co do kształtu budki nie traktuję kategorycznie (budka mogła zostać przełożona z innego loka);
Co do występowania liudinowskich maszyn na Kolejach Nadwiślańskich - Rakow wymienia tylko pierwotne przydziały maszyn prosto z fabryki. Lok nr 162 zapewne przeszdł z jakiejs innej linii.

Witam wszystkich

Wracajac do tematu kolega Romek L zwrócil szczególna uwagę na ksztalt budki maszynisty, ktory nie pasuje do seri N (ros.H) wg Rakowa.
Na stronie http://en.wikipedia.org/wiki/File:Steam_locomotive_Nv.jpg jest pokazana seria N z innym krztaltem budki maszynisty. Czy to jest orginalan budka od tego parowazu ? z gory dziękuje za wszelike dodatkowe informacje

Sądząc z nazwy pliku,oraz ze wzoru malowania, na fotce http://en.wikipedia.org/wiki/File:Steam_locomotive_Nv.jpg jest pokazany lok serii Н^в (N z małym w w górnym indeksie).
Na moje niewprawne oko da się go odróżnić tylko po malaturze od loków:
-serii Н^В (N, w górnym indeksie duże W)
- serii Н^Д (N, w górnym indeksie duże D) typ fabryczny 67 (заводской тип 67).
Natomiast lok serii Н^Д заводской тип 53 (seria N, górny indeks duże D; typ fabryczny 53) na pewno to NIE JEST - typ 53 jako parę lat jedyny w całej serii Н (czytaj N) nie posiadał drugiego kołpaka na walczaku kotła (tego małego, walcowatego, mniej więcej nad kulisą rozrządu).
Taką samą (lub prawie identyczną) budkę jak powyżej wymienione miały także lok serii Н^У (N, w górnym indeksie U) oraz
Н^Ч_П (N, górny indeks Cz, dolny indeks P). Seria Н^Ч_П oznaczana niekiedy także Н^Ч/в (N, w górnym indeksie Cz/w -czyli duże Cz łamane przez małe w) powstała w 1913 r. w warsztatach Kolei Moskiewsko-Windawsko-Rybińskiej przez przebudowę lokomotyw serii Н^в (N z małym w w górnym indeksie).
Inne budki, z bocznymi oknami rozdzielonymi tylko cienkim szprosem (zamiast szerokim pasem blachy) i katem prostym (bez łuku) między tylną krawędzią bocznej ściany budki a dolną krawędzią dachu, i chyba ogólnie krótsze, z dodatkową gwizdawką na dachu, miały parowozy serii lok serii Н^К (N, górny indeks: duże K), Н^Ш (N, górny indeks duże Sz) oraz serii Н^п (N, górny indeks: małe p). Budkę zgodną ze wzorem serii Н^К, Н^Ш i Н^п miały także loki serii Н^ШП (N, górny indeks: duże litery Sz oraz P) ale loki Н^ШП można łatwo odróżnić od Н^Ш po braku drugiego kołpaka na walczaku.
Nie do pomylenia z pozostałymi odmianami są loki serii Н^Р (N, w górnym indeksie R): Budka jest zamknięta (z tylną ścianą), okna boczne są wąskie, z zaokrąglonymi narożami, rozdzielone pasem blachy szerokości +/- zgodnej z szerokością pojedyńczego okna.
Ponadto ta seria ma na kotle trzy kołpaki - za tym walcowym niskim (nad stawidłem), nad osią silnikową jest jeszcze duży zbieralnik pary (nieco większej średnicy ale nieco niższy od przedniego), na którym jest obsadzona gwizdawka.

Ponadto różne podserie serii N miały różną konstrukcję i parametry techniczne:
(tylko skok tłoków zawsze wynosił 650 mm) Masy w tonach; średnice w milimetrach; powierzchnie w metrach kwadratowych.
-seria: -typ (wg Zakładów Masa służbowa: średnica Powierzchnia ogrzewalna: Pow. Ciśnienie
w Kołomnie) -łączna -przyczepna -kół wiąz.- cylindrów -odpar. -przegrzewacz rusztu: kG/cm2
Н^Д (1892 r.) 53 54,5 43,3 1900 480/720 157 brak 2,2 11
Н^Д (1897 r.) 67 57,3 43,3 1900 480/720 162 brak 2,2 12
Н^В [N^duże W) 90 59 45 1900 500/730 152 brak 2,2 12
Н^в [N^małe w] 93 57,8 43,5 1700 500/730 152 brak 2,2 12
Н^п_П [N^p_P] -- 56 43 1700 540 114 32 2,2 12
Н^П_С [N^P_S] -- 58 45 1900 540 124,5 36 2,2 12
Н^У [N^duże U] -- 61,9 47,9 1900 500/750 157 brak 2,6 13
Н^у [N^małe u] -- 60,5 46,8 1700 500/750 157 brak 2,6 13
Н^К [N^duże K} 115 59 46 1700 500/730 167 brak 2,45 14
Н^п [N^małe p] 129 61,4 47,7 1700 540 126,6 49 2,45 12
Н^Ш [N^duże Sz] 128 58,7 45,5 1700 500 167 brak 2,45 14
Н^ШП [N^duże SzP] 130 60,4 47,4 1700 550 130 39 2,45 14
Н^Ч_П [N^duże Cz_P] -- 55 45 1700 500/710 140 36 2,2 13
Н^Р [N^duże R] -- 53,5 40,4 1800 500/710 155 brak 2,3 12

Witam,
to ja (RomekL) napisałem post nr 1375 z 17. marca 2011 r. godz. 15:04 o rosyjskich parowozach serii N w temacie nr 184: Co to za parowóz? . Admina uprasza się o nie usuwanie.
Sądzę, że podpis znikł z powodu długiego pisania posta.

> Мальцовскаго П.Т.Т., №313, Людиново 1879
> Niżej jest tablica z numerem 162.
albo 163

Zgadza się:
To parowóz zbudowany dla Kol. Charkowsko - Nikołajewskiej (możliwe, że numery kolejowe były zgodne z fabrycznymi)
w 1888 trafił na Kol. Warszawsko - Terespolską a potem na Kol. Nadwiślańskie.

Parowozy normalno(szeroko)torowe budowano w Zakł. Malcewskich wcześniej niż w 1879 r. Np. dla Kol. Władykawkazkiej w 1872 r.