Czesi to mają fajnie:
FLC 03, Setuza Ústí nad Labem
Dvě parní akumulační lokomotivy FLC 03 provozované v Setuze v Ústí nad Labem byly vyrobeny železničními dílnami v německém Meiningenu v roce 1988. Tyto konstrukčně jednoduché lokomotivy o celkové hmotnosti 48 t a maximální rychlosti 30 km/h jsou provozovány společností Viamont v areálu společnosti Setuza a.s., jež je majitelem obou lokomotiv.
Wygląda na to, że te lokomotywy dalej jeżdża. Setuza jest producentem np. olejów spożywczych, margaryny, zdaje się takze kremów kosmetycznych.
Wracajac do samuych lokomotyw -zwraca uwagę, że "ZNTK" w Meiningen produkowały bezogiowce typu FLC03 jeszcze w roku 1988 -czyli rok dłuzej, niż zakłady w Datong (Chiny) produkowały liniowe loki serii QJ
Forum dyskusyjne
Parowozy bezogniowe
-
-
Ku mojemu zaskoczeniu, tekst czeski dał się wkleić na forum.
Fotka loka jest pod adresem:
http://zeleznice.cnds.cz/pro/zaj06-103.htm
Teraz zamieszczę tłumaczenie czeskiego tekstu:
Dwa parowozy bezogniowe FLC03 eksploatowane w firmie Setuza w Usti nad Łabą zostały wyprodukowane przez warsztaty kolejowe w Meiningen, Niemcy [wówczas NRD]. Te konstrukcyjnie proste lokomotywy o masie całkowitej 48 ton i prędkosci maksymalnej 30 km/h są eksploatowane przez przewoźnika Viamont na terenie spółki akcyjnej Setuza, która jest właścicielką obu lokomotyw
-
Czołem RomQ!
Ja kiedyś czytałem, że Niemcy produkowali takowe parowozy do końca lat 80. Czy, jako ekspert w temacie, mógłbyś coś na ten temat znaleźć??? A w ogóle,to czy w Polsce takie cudaki jeszcze jeżdżą? -
Czy niemieckie bezogniowce jeżdżą lub jeździły po Polsce - nie
słyszałem, apel do Wszystkich Forumowiczów, może ktoś cos wie?
Dotąd odnosiłem wrażenie, że Polska była w zakresie bezogniowców samowystarczalna, przerabiając stare loki liniowe, bądź już później budując od podstaw maszyny typu 1U.
Co do maszyn niemieckich:
Na początek: Zdjęcie loka bezogniowego ze stalowni w Neunkirchen (Zagłębie Saary), dośc wiekowego:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Neunkirchen_Speicherlokomotive.jpg
Dane techniczne loków pracujacych w Setuza a.s. w Usti przytoczę jutro, jak wezmę do pracy Maly atlas lokomotiv
-
Źródło: "Maly atlas lokomotiv 2005", Jaromir Bittner, Jaroslav Krzenek, Bohumil Skala, Milan Szramek, wyd. Gradis Bohemia s.r.o., Praha 2004:
Lokomotywy bezogniowe typoszeregu FL (feuerlos = bezogniowy) wyrabiano w Potsdamie-Babelsberg w latach 1953-61, później aż do 1988 w warsztatach w Meiningen.
Trzecia litera wskazuje ilość osi, więc FLC to trzyosiowce.
W Czechahch obecnie pracują tylko dwa egzemplazrze w firmie Setuza, mają numery fabryczne 200 i 201, są z 1988 roku.
Danych technicznych w w/w atlasie tyle:
Do dopełniania zasobnika jest wymagane ciśnienie pary 2 MPa (czyli 20 bar).
Prędkość maksymalna 30 km/h
masa: Służbowa 48 t, lok pusty 34 t.
Długość 9840 mm
Pojemność zasobnika 21 m3 (w tym 17,8 m3 woda, 3,2 m3 para)