Gigantomański pomysł z lat 1939-45.:
http://de.geocities.com/breitspur/3000.html
http://www.epilog.de/Lexikon/B/Breitspureisenbahn.htm
(Link pierwszy - grafiki porównujące kolej 3000mm i 1435mm, link drugi - wnętrza wagonów takich pociągów)
Do linku 1-szego.
Jak widać pojazdy koleji 3000mm (chociaż były również planowane 3700mm i 4000(!)mm), miały wysokość 3-kondygnacji i byłyby 1,5 do 2 razy wyższe niż koleji 1435mm (widoczny na zdjęciu BR50(?)).
http://de.geocities.com/breitspur/nav/breit3.jpg
-widoczna lokomotowa z przedziałem bagażowym(?), na tym rysunku wysokością nieznacznie przekracza, pojazd normalnotorowy,
http://de.geocities.com/breitspur/nav/breit1.jpg
-wiodczny pokraczny (co jest pod tą kopułą? drugi kocioł?) parowóz, jak widać posiada on też "śmiesznie" mały kocioł w stosunku do skrajni (ograniczenie technicze, czy może to że miałybyć to dopiero konstrukcja "raczkująca", kotly pierwszy parowozów, czy nawet "Americanów", czy nawet KPEV T3, również współcześni wydaję się małe. Notabene parowóz ma też umieszczone niestandartowo, z tyłu maszynę parową).
http://de.geocities.com/breitspur/nav/barnes3.jpg
-niemiecka wizja CabForward(?), no dobra ale ile to zużywa oleju/mazutu/benzolu czy czego tam?
http://de.geocities.com/breitspur/nav/museum1.jpg
-porówniane modeli w skali 1:43,5 (tylko czemu nie z nowoczesnymi Hechta lub im podobnymi?)
Forum dyskusyjne
Koleje szerokotorowe
-
-
> http://de.geocities.com/breitspur/nav/breit3.jpg
> -widoczna lokomotowa z przedziałem bagażowym(?), na tym rysunku wysokością nieznacznie przekracza,
> pojazd normalnotorowy,
Po mojemu to nie jest przedział bagażowy (schody od samolotu trzeba by podstawiać, albo wózek widłowy). Wygląda mi to raczej na parowóz kondensacyjny. -
Pozwolę sobie na pewną dygresję. Nie pamiętam, czy czytałem o tym na tym forum, czy może na innym, ale idea tych szerokotorowych dziwolągów wzięła się chyba z potrzeby szybkiego i wygodnego transportu dużej ilości ludzi na wschód. Zwróćcie uwagę na niemiecka "gapę" na każdej z tych lokomotyw. Takie nieszkodliwe wizjonerstwo, które mogłoby posłużyć zwycięstwu Trzeciej Rzeszy. A co z tego wykiełkowało ? Chyba dzisiejsze "piętrowe" wagony....
-
Protestuję, wagony piętrowe to o wiele starszy pomysł niż kolej superszerokotorowa. W tym momencie najdawniejszy pojazd szynowy piętrowy jaki mi się przypomina, to warszawski omnibus kolejowy (t.zw. ropucha) uruchomiony ok. 1866 r. Fakt, nie był on piętrowy na cacy, bo górny poziom był bez dachu.
W latach 1930ych wagonów piętrowych używała LBE (Lübeck-Büchener Eisenbahn), uruchomiona w październiku 1851 r. (na trasie Lubeka - Büchen), upaństwowiona od 1. stycznia 1938 r.
Przewoźnik ten 7. kwietnia 1936 r. przedsatwił publiczości pierwszy niemeicki pociąg push-pull: parowóz 1`B1` produkcji Henschla (numery 1 i 2 LBE, po upaństwowieniu nry 60 001 i 60 002 DRG, grupa trakcyjna tzw. Betriebsgattung St24.18) oraz dwuwagonowa jednostka piętrowa (skrajne wózki dwuosiowe, oraz wózek Jacobsona - czyli coś w stylu np. EN94) na 300 osób plus przedział bagażowy, no i przedział sterowniczy. Loki z tymi wagonami jeździły jako pośpiechy na trasie Hamburg Hbf. - Lubeka - Travemünde. Odcnike Hamburg - Lubeka (63,1 km) był przejeżdżany w 40 minut.
Informacje o kolei LBE są np. na stronie http://www.luebeck-buechener-eisenbahn.de/ , dobry opis aerodynamicznych loków nr 1, 2 i 3 jest w: Manfred Weisbrod, Hans Müller, Wolfgang Petznik: Dampflok-Archiv 3, wyd. 3 - transpress, Berlin 1982 -
Mamy potwierdzenie wniosku Doctora, iż na kolei trzymetrowej przewidywano użycie parowozów z tendrami kondensacyjnymi: W rosyjskojęzycznym artykule zamieszczonym pod adresem
http://www.parovoz.com/Hitlerka/ jest wyraźnie mowa o tym, że loki z kotłem konwencjonalnym miały być kondensacyjne. Rozważano w nich indywidualny napęd osi widlastymi silnikami parowymi (jak w prototypie normalnotorowym 19 1001 DRG).
Także poważnie myślano o budowie parowozów z kotłami La Monte`a (wodnorurowe).
Źródło twierdzi, że w 1942 r. już istniał odcinek doświadczalny kolei trzymetrowej (nie podają gdzie).
Na tym samym portalu jest tablica -zestawienie większości stosowanych na świecie rozstawów szyn, ze wskazaniem lokalizacji: http://www.parovoz.com/spravka/gauges-ru.php po rosyjsku,
http://www.parovoz.com/spravka/gauges-en.php po angielsku, http://www.parovoz.com/spravka/gauges-de.php po niemiecku.
Pod adresem http://semafor.narod.ru/1_2000/gauge.html artykuł o najpopularniejszych rozstawach szyn;
pod http://www.parovoz.com/spravka/gauges-standard.html - felieton po angielsku tłumaczący pochodzenie stephensonowskiego (obecnego normalnego) rozstawu szyn.; -
Co do piętrowców LBE to co ciekawe były one przodkami znanych w całym bloku wschodnim wagonów typu "Goerlitz Bipa".
Strona http://www.wagony.net/index.php?url=Bipa podaje
"(...)Korzenie tej interesującej i pod wieloma względami nietypowej konstrukcji sięgają lat 30. XX wieku. Wówczas, w niemieckich zakładach Linke-Hoffman Breslau (późniejszy Pafawag Wrocław) wyprodukowano pierwsze egzemplarze osobowych wagonów piętrowych na zamówienie prywatnych kolei Lübeck-Büchener Eisenbahn. Były to wagony dwuczłonowe, znacznie różniące się od tych spotykanych dzisiaj, jednak konstrukcja okazała się udana i nowoczesna.(...)".
Co do samych parowozów DRG 60 (a także DRG 61 001 i 002), są one według niemieckiego systemu oznaczeń tendrzakami... osobowym (tak jak chociażby DRG BR64, znany w Polsce jako PKP OKl2), zapewne wynika to z tego że gdy tworzono system oznaczeń koleji niemieckich (1920-?*), nie istniało nigdzie coś takiego jak "tendrzak pośpieszny".
*-w 1920 powstały DRG, lecz kiedy zasady znakowani.
Co do 3000mm/4000m to czy są dostępne jakieś rysunki (planowanej) skrajni i jaki był minimalny dopuszczalny promień łuku?, a planowany nacisk osi 30t?-40t?... -
Pod adresem http://de.geocities.com/breitspur/3000.html przy drugim obrazku od góry (nie licząc winiety), chodzi o obrazem dwóch pociągów obok siebie, z opisem zaczynającym się od 1942 jest mowa, że firma Luftschiffbau Zeppelin rozważała nawet linie o rozstawie szyn 6 lub 9 metrów, na których eksploatowano by wagony pasażerskie czteropoziomowe.