Na podstawie książki Bernt Engelmann, "PRUSY - Kraj nieograniczonych możliwości", ("Preussen. Land der unbegrenzten Moeglichkeiten".:
I) W 1846 było w Prusach 1139 maszyn parowych o łącznej mocy ok. 22 000 KM. "(...)W ciągu następnych dziesięcioleci liczba maszyn (...) wzrosła sześciokrotna (...) łączna moc - aż do blisko 140 000 KM.
II) W latach 1851 - 70 założono (...) 295 towarzystw o ogólnym kapitale wynąszącym pona 2400 milionów (!) marek. Spośród inwestycji dokonywanych przez towarzystwa akcyjne... 70 procent przypadało na koleje żelazne.
III) W 1850 Pruskie koleje żelazne dysponowały siecią dróg o długośći 3869km
IV) W 1850 pruskie koleje żelazne korzystały z 1284 wag. osob. i 6825 wag. tow.
V) W 1870 były 5552 wag. osob. i 76 824 wag. tow.
"(...) rozwój budowy kolei żelaznych(...)miał nie tylko ekonomiczne znaczenie. Koleje były też najsilniejszą burżuazyjnych przedsi.ebiorców w walce przeciwko rozdrobnieniu na małe państwa i stosowanym przez nie niezliczonym barierom celnym, jak również przeciwko temu, że każdy kraik stosował odmienne postanowienia zarządzenia, miary, wagi i walutę.(...)Respekt przez władzą z łaski bożej musiał po prostu zmaleć, jeśli na przykład podczas niespełna sześciogodzinnej (nie licząc przystanków) podróży z Lipska do Frnakfurtu nad Menem, zanim dotarło się do stacji granicznej wolnego miasta Frankfurtu, jechało się przez:
-Królestwo Saksonii
-Królestwo Pruskie
-Saksonię Altenburg
-Saksonię Weimar
-Saksonię Meiningen
-Saksonię-Coburg-Gotha
-Hesję Kassel
-Hesję Darmstadt
(...)"