Zakładm ten temat z myślą o opisawaniu zasad oznaczania parowozów, poniżej niektóre europejskie systemy.
Szwajcaria - SBB CFF FFS
Pierwsza litera
A - Lokomotywa normalnotorowa o prędkości maksymalnej powyzej 80 km/h
B - Lokomotywa normalnotorowa o prędkości maksymalnej 70-80 km/h
C - Lokomotywa normalnotorowa o prędkości maksymalnej 60-65 km/h
D - Lokomotywa normalnotorowa o prędkości maksymalnej 45-55 km/h
E - Lokomotywa manewrowa/tendrzak
G - Lokomotywa wąskotorowa
H - Lokomotywa z napędem zębatym
HG - Lokomotywa wąskotorowa, zębata.
Dla tendrzaków po dużej literze dopisuję się małą literę: a/b/c/d oznaczającą prędkość maksymalną tak jak dla lokomotyw z tendrem. Np. Ed 5/5 to tendrzak o pięciu osiach napędnych i prędkości maksymalnej 45 do 55km/h.
Po oznaczeniu literowym następuje oznaczenie układu osi w systemie graficznym (zwanym także szwajcarskim) np. 4/5; 2x3/3; 3/4+3/3; itd.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
System niemiecki DRG/DRB,
parowozy
01-19 pośpieszne, z tendrem
20-39 osobowe, z tendrem
40-59 towarowe, z tendrem
60-79 pośpieszne i osobowe tendrzaki
80-96 tendrzaki towarowe
97 zębate
98 koleji lokalnych
99 wąskotorowe
Oprócz tego do każdej serii przypisany jest układ osi,
01, 02, 03, 04 - 2C1 (231)
05 - 2C2 (232)
06 - 2D2 (242)
07, 08, 09, 10, 11 - wolne
12.0, 12.1 - 1D2 (142)
12.2 - 2D1 (241)
12.7 - 1B (120)
13 - 2B (220)
14 - 2B1 (221)
15 - 1C1 (131) (niedoszłe 2B2 (222))
16 - 1C1 (131), 1C2 (132)
17 - 2C (230)
18, T18 - 2C1 (231)
19 - 1D1/1Do1 (141)
20, 21, 22 - wolne
23 - 1C1 (131)
24 - 1C (130)
25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32 - wolne
33 - 2D (240)
34 - 1B (120)
35 - 1C1 (131)
36 - 2B (220)
37 - 1C (130)
38 - 2C (230)
39 - 1D1 (141)
41 - 1D1 (141)
42, 43, 44 - 1E (150)
45 - 1E1 (151)
50 - 1E (150)
51 - 1CC (130+030)
52 - 1E (150)
53 - C (030)
54 - 1C (130)
55 - D (040)
56 - 1D (140)
57 - E (050)
58 - 1E (150)
59 - 1F (160)
60 - 1B1 (121)
61 - 2C2 (232) i 2C3 (233)
62 - 2C2 (232)
64 - 1C1 (131)
65, 66, 67 - wolne
68 - 2D2 (242)
69 - 1A1 (111)
70 - 1B (120)
71 - 1B1 (121)
72 - 2B (220)
73 - 1B2 (122)
74 - 1C (130)
75 - 1C1 (131)
76 - 2C (230)
77 - 1C2 (132)
78 - 2C2 (232)
79 - CC (030+030)
80 - C (030)
81 - D (040)
82, 83 - wolne
84, 85 - 1E1 (151)
86 - 1D1 (141)
87 - E (050)
88 - B (020)
89 - C (030)
90 - C1 (031)
91 - 1C (130)
92 - D (040)
93 - 1D1 (141)
94 - E (050)
95 - 1E1 (151)
96 - DD (040+040)
----------------------------------------------------------------------------------------
Francja - SNCF
Oznaczenie SNCF składa się z układu osi w systemie frnacuskim (np.232) litery porządkowej (np. kolejno 220A, 220B itd.) jeżeli tendrzak przed literą porządkową jest "T" np. 040TA, 040TB, 040TC itd.)
----------------------------------------------------------------------------------------
Forum dyskusyjne
Systemy oznaczania parowozów
-
-
Powyższe zestawienie serii lokomotyw niemieckich pomija różne ciekawe przypadki.
Np. serie 07 i 08 są wskazane w powyższym poście jako nie wykorzystane - tymczasem jeżdziły pod nimi w NRD pośpiechy pochodzenia francuskiego, fakt, że pojedyńcze egzemplarze (07 1001 - pacific ex 231E18 SNCF, ex 3.1188 NORD, ex 3557 Paris-Orleans, prod. Belfort 6507/1912; 08 1001 - mountain ex 241A21 SNCF ex 241-021 EST, prod. Fives-Lille 4696/1931); pod nr 10 były dwa ostatnie parowzy zbudowane dla DB, omawiane już na tym zacnym forum.
Tak samo pominięto powojenne tendrzaki 65 i 65^10.
@Daweo:
Czy zestawienie serii DRG i ukłądów osi obejmuje wyłącznie serie przewidziane przed II. wojną światową? Jeżeli tak, to w porządku.
Przy czytaniu literatury mozę sie rpzydać zestawienie różnych systemów oznaczania ukłądó osi mozę się przydać zestawienie ich. Takie zestawienia są np. w Atlasie parowozów P. Terczyńskiego; teraz namierzyłęm w Wikipedii:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Uk%C5%82ad_osi_lokomotywy -
Serie parowozów we Włoszech (FS) na podstawie: http://www.duegieditrice.it/tuttotreno/disegni-locomotive.htm#
120 - 1`B
136 - 1`B
140 - 1`B
155 - 1`B
164 - 1`B
170 - 1`B
183 - 1`B
185 - C
190 - C
200 - C
203 - C
206 - C
215 - C
255 - C
260 - C
265 - C
268 - C
290 - C
310 - C
320 - C
380 - C
385 - C
388 - C
390 - C
391 - C
410 - D
420 - D
450 - D
451 - D
470 - E (z kabiną w tendrze, bezpośrednik link: http://www.duegieditrice.it/tuttotreno/disegni-locomotive/images/tav073-470.gif )
500 - 2`B
510 - 2`B
530 - 2`B
540 - 2`B
545 - 2`B
550 - 2`B
552 - 2`B
560 - 2`B
600 - 1`C
625 - 1`C
630 - 1`C
640 - 1`C
650 - 2`C
656 - 2`C
660 - 2`C
666 - 2`C
670 - 2`C (Tender kabinowy/Cabforward)
680 - 1`C1`
690 - 2`C1`
720 - 1`D
730 - 1`D
740 - 1`D
745 - 1`D
750 - 2`D
Tendrzaki:
800 - B (kocioł pionowy, link http://www.duegieditrice.it/tuttotreno/disegni-locomotive/images/tav134-800.gif a także http://www.duegieditrice.it/tuttotreno/disegni-locomotive/images/tav135-800.gif )
801 - B
802 - B1
803 - B1
805 - 1B
813 - C
816 - C
817 - C
821 - C
825 - C
827 - C
829 - C
830 - C
835 - C
848 - C
849 - C
850 - C
851 - C
870 - C
875 - 1`C
885 - C
895 - D
898 - C
900 - C1`/C
902 - 1`C
905 - 1`C
910 - 1`C1` (posiadająca charakterystyczne zbiorniki na wodę w postaci "niedomkniętego pierścienia" tj. z przodu kotła i po jego bokach: http://www.duegieditrice.it/tuttotreno/disegni-locomotive/images/tav171-910.gif )
950 - 2`C2`
980 - C, zębaty -
Według http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0f/Locomotive_classification--Colvin_1906--300dpi.jpg
(Uwaga dotyczy parowozów SPRZED 1906).
Klasyfikacja parowóz z członem "Forney" (prawdopodobnie tendrzaków):
OOoo - Forney Original (spotkałem również "Forney", "FourCoupledForney" i "4CoupledForney")
OOOoo - Forney Six Coupled (spotkałem również "6CoupledForney" i "SixCoupledForney")
ooOo - Forney Single (czym to się różni od zwykłego Single, tylko tym że jest tendrzakiem?)
oOOoo - Forney Mogul (nie widzę powiązania ze zwykłym Mogul oOOO, no może jedna oś toczna z przodu, ale czy w takim razie jeżeli przed zwykłąd nazwą postawimy słowo Forney to wtedy należy skreślić ostatnią oś napędną i dopisać dwie toczne? np. Centipede to oOOOOOO, bo dopisaniu Forney, będzie ForneyCentipede oOOOOOOoo? (a może być także trójosiowy wózek z tyłu: oOOOOOOooo?, w końcu Foreny były w wersji zarówno z wózkiem z dwoma osiami z tyłu, jak i trzema, poza tym oOOOOOOoo ma już swoją nazwę "Capartic"), ciekawe czy możliwe są połączenie z dwuosiwym wózkiem z przodu, wtedy na przykład ForneyElGobernador (równoważne z ForneyMastodont, Forney14Wheeler, ForneyFourteenWheeler) oznaczałoby ooOOOOOoo lub ooOOOOOooo (odpowiednio 252T i 253T), żaden z tych układów chyba nie ma dla siebie nazwy?)
oOOooo - Forney Suburbs (domyślam się że może być takie coś jako "14CoupledForneySuburbs" czyli oOOOOOOOooo, aczytelniej: 1`G3` lub 173). -
Błędy: Stwierziłem że FrneyCentipede to oOOOOOOoo / oOOOOOOooo, a miałem na myśli oOOOOOoo/oOOOOOooo. Dalej dedukując to dobrze napisałem że 162T to Centipede, ale k`jasności jeżeli napisałbym 152 to byłby to "Texas".
ForneyElGobernador (...) powinny być 242T i 243T, a nie 252T i 253T. -
Amerykańskie nazwy układów osi (+schematy), tabela:
http://www.lsol.com/library/lundquist/lundquist.xls -
Starofrancuski system oznaczania układów osi (nigdy wcześniej się z nim nie spotkałem):
http://free.of.pl/p/parowozy/seryjne/uklad_osi.html
Można by uznać to w jakimś sensie za odwrotność systemu niemieckiego, bowiem w systemie niemieckim używanu wielkich liter by oznaczać osie napędne, zaś cyfr dla osi tocznych, tu jest odwrotnie, ale jeżeli chodzi o osie toczne to używano symbolów:
P - 1oś - (od wł. prima - pierwsza)
B - 2oś - bis
T - 3oś - ter
W systemie tym podobnie jak w niemieckim jeżeli nie było osi tocznych pozostawiano wolną pozycję (np. niem. 2`F = starofranc. B6). Sądząc po autorze opracowania (Wilhelm Mozer, na stronie jest błąd: "WilCHelm"), to system ten był używany przed I wojny światowej (przed 1914?), jednak nie sądze aby opracowano go jeszcze w XIXw. Większość systemów takich powstała w pierwszym dziesięcioleciu XXw. (z wyłączeniem systemu ułamkowego(zw. szwajcarskim)* i Whyte`a z 1900r.). Pytanie jaka spółka francuska użyła systemu starofrancuskiego, gdzie się on rozpowszechnił i w jakim roku został wprowadzony.
* - http://de.wikipedia.org/wiki/SBB_Ed_2x2/2
W tekście nie ma wzmianek o innym (wcześniejszym) oznaczenie, zaś parowóz zbudowano w 1893, co oznacza że w tym roku system ten był już powszechnie używany. Zaryzukuję że system ułamkowy (szwajc.) został opracowany jako pierwszy. -
System czeski wskazuje między innymi nacisk na oś, ale jakie będzie oznaczenie kiedy nacisk na oś można zmienić (np. jak w niemieckiej BR41)?
-
System czeski wskazuje maksymalny nacisk na oś. W końcu naciski poszczególnych osi potrfią się dość znacząco róznić. A wprzypadku tendrzaków, wskutek zużycia wody i węgla ciężar całego parowozu, a tym samym naciski osiowe też się zmieniają.