Witam!
Mam pytanie od miesiąca szukam serii i numerów parowozów ,które jako pierwsze pojawiły się na kolei warszawsko wiedeńskiej .
Czy były to serie podobne do parowozów Stephensona o układzie osi 1-1-0 lub 1-1-1 czy inne?
Bardzo roszę o pomoc.
Serdecznie Pozdrawiam
Forum dyskusyjne
Parowozy Kolei Warszawsko -wiedeńskiej
-
-
Witam,
w czasach, gdy uruchamiano ruch na Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej (14. czerwca pierwszy odcinek z Warszawy do Grodziska Maz., 1848 r. do stacji granicznej z Austrią - obecnie Jaworzno-Szczakowa) nie praktykowało się nadawania serii i numerów inwentarzowych. Pierwsze pięć parowozów tej kolei było wyprodukowanych -OIDP - przez firme Coxckerill w Seraing (B elgia) i otrzymały imiona własne. Z dalszymi szczegółami powrócę jak sprawdzę w stosownej książce. -
Polskie Towarzystwo Akcyjne Drogi Warszawsko-Wiedeńskiej sprowadziło w roku 1844 pierwsze pięć parowozów, z układem osi 1A1. Maszyny dostały nazwy: Warszawa, Wisła, Orzeł, Zorza i Błyskawica. Miały one dość wysoki komin z odciągiem, kopulasty stojak kotła, cylindry wewnętrzne. Oczywiście nie miały budki dla drużyny, tylko dość wąski pomost z barierką za kotłem.
Dalsze dostawy lokomotyw dla tej kolei były z Belgii i Wielkiej Brytanii.
Dużą nowościa były lokomotywy sprowadzone w 1858 r. z firmy Borsig - już miały zderzaki stalowe sprężynowe (dawneij stosowano drewniane), dmuchawkę, budkę maszynisty i siatke odiskierna w dymnicy.
Źródło: Stefan Smolis, ``Kolejnictwo``, wydawnictwo Horyzonty (wydanie II), Warszawa 1976.
-
Witam!
mala poprawka do informacji kolegi, pierwsze dwie maszyny sluzace od poczatku przy budowie Warszawskiego wezla jak i dalej wspomnianego szlaku byly lokomotywami o ukladzie osi 1-1-0 czy jak kolega woli 1-A-0 i wlasnie jedna z nich nazywala sie 'Warszawa'.
Prosze zajrzec do gazet owczesnego okresu ta pozniej czesto przedstawiana jako 'Warszawa' maszyna o ukladzie osi 1-1-1 to 'Rawka' !
pzdr
nieumialek -
Witam, na wstępie się przedstawię jako że to mój pierwszy postna tym forum. Nazywam się Marcin jestem z Sosnowca i studiuje Eksploatacje pojazdów szynowych na wydziale Transport Politechniki Śląskiej w Katowicach.
Poszukuję do pracy inżynierskiej informacji właśnie na w/w temat. Czy posiadacie może wiedzę jakie parowozy eksploatowane były na DŻWW w latach 1848-1918. Ewentualnie może mógłby ktoś podać jakąś pozycję bibliograficzną gdzie mogę znaleźć takie informacje, tak abym mógł podciągnąć to pod tytuł pracy "Rozwój konstrukcji pojazdów trakcyjnych drogi żelaznej Warszawko-Wiedeńskiej w latach 1848-1918". Dodam, że datę 1918 wybrałem jako koniec DŻWW, bo Stacja Granica (S-c Maczki) straciła wówczas na znaczeniu, ale ewentualnie jakby było mało materiałów przeciągnę do 1957 zakończenie zamówień PKP na parowozy.
Z góry dziękuje za odpowiedzi, pozdrawiam Marcin -
Witam,
W związku z powyższym tematem, prezentuje swoją pracę dot. pierwszych parowozów Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, wraz z ich małą charakterystyką i podstawowymi danymi technicznymi (na ile materiały były dane).
Praca dostępna w zakładce "pasje:" na mojej stronie internetowej [ http://marcingola.cba.pl]. -
Informacje o parowozach eksploatowanych na DŻWW (aczkolwiek nie jest to pełnia szczęścia) można znaleźć w:
В. А. Раков. Локомотивы отечественных железных дорог 1845—1955 — 2-е, переработанное и дополненное. — М.: Транспорт, 1995. — 564 с. — ISBN 5-277-00821-7