Witam nazywam się Marcin Rotta nz stronkę zagladam czesto ale udzielać za czesto się nie bede ponieważ jeszcze nie jesetem dobze obryty w parowaozach. Mam jednak pytanie czy gdzies mozna znaleśc jakieś zdięcia i bardziej szczegółowe dane o praowozach Pf 1 i Pf 2 (na wikipediii juz dość znalazłem ale brak tam zdiec)
Forum dyskusyjne
Parowóz Pf 1 i Pf 2
-
-
Rysunki loków pochodzenia pruskiego Pf1 i Pf2 oraz ich dane techniczne można znaleźć w książce J. Piwowońskiego pt. Parowozy kolei polskich.
Na razie znalazłem rysunki, m. in. Pf1, autorstwa Mariusza Plewki:
http://plewka.ovh.org/param/parowoz/p.htm
Powrócę jutro lub pojutrze - na podstawie Piwowońskiego ustalę pierwotne serie KPEV tych maszyn; znając serię KPEV, mozna bez problemu znaleźć opis loka np. w Dampflok Archiv 1 (książka jeszcze NRD-owska).
-
Za źródło danych tehnicznych może służyć strona www.lokodex.de
PKP Pf1 to KPEV S7 Bauart von Borries - http://www.lokodex.de/or/o_tdaus.php?tdnr=826
PKP Pf2 to KPEV S7 Bauart de Glehn - http://www.lokodex.de/or/o_tdaus.php?tdnr=827
Niesądze żeby było dużo zdjęć Pf1 lub Pf2, w malowaniu PKP, według "Die Lokomotiven der PKP 1918-1939" na stan PKP weszło:
7 sztuk parowozów oznaczonych jako Pf1
3 sztuki parowozóz oznaczonych jako Pf2
Wszystkie zostały skreślone ze stanu przed 1936...
-
Dzięki
-
@ Daweo - dzięki za wskazanie stronki http://www.lokodex.de , ma wyszukiwarkę, daje dostęp do opisów pojazdów wszystkich rodzajów trakcji.
Ponieważ nie wszyscy forumowicze rozumieją po niemiecku, rozwinę trochę temat, i dodam coś nie coś.
Zgodnie z: Jan Piwowoński, "Parowozy kolei polskich" Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 1978, obie polskie serie, tj. Pf1 i Pf2, to dawne pruskie loki serii S7 (w różnych wersjach). Piwowoński zamieścił rysunki (dość schematyczne) obu serii, fotki tylko Pf1 (zresztą errata to potwierdza).
Foty rzeczywistego loka w sieci nie widzę, najwyżej model:
http://modellbahnmarkt24.de/Eisenbahn-Spur-H0/Dampfloks/WESTMODEL-KPEV-Dampflok-S-7-717-Erfurt-gruen-Epoche-I-3L%3D::9887.html (oznaczony numerem 717 Erfurt, napęd chyba von Borriesa -źle widać)
Niestety w Dampfok-Archiv 1 ich opisu nie ma - według http://de.wikipedia.org/wiki/Preu%C3%9Fische_S_7 żaden S7 nie został przyjęty na stan DRG (artykuł w Wiki napisany na podstawie Lothar Spielhoff: Länderbahn-Dampflokomotiven. Band 1. Preußen, Mecklenburg, Oldenburg, Sachsen und Elsaß-Lothringen. In: Deutsche Eisenbahnen. Franckh-Kosmos Verlag, Stuttgart 1990, ISBN 3-89350-819-8, S. 46f.).
Dampflok Archiv 1 jedynie wspomina, że do 1907 roku zbudowano w sumie 238 egzemplarzy S7, których moc szybko okazała się niewystarczająca, jako że w pierwszej dekadzie XX w. szybko rosły masy pociągów pasażerskich w Niemczech. W Wikipedii jest informacja, ze ostatnie S7 w Niemczech skreślono ze stanu zaraz po 1920 r., czyli Pf1 i Pf2 to były ostatnie czynne S7 na świecie.
Sądzę, że opis S7 jest w Lokomotiv Archiv Preußen (jest to książka dwutomowa, nie mam jej).
W książce Parní lokomotivy ČSD nie ma nic o S7, co znaczy, że prawdopodobnie koleje czechosłowackie nie przejęły żadnej z tych maszyn.
Wszystkie S7 miały konstrukcję 2'B1' n4v, ale różniły się budową silnika: Pf1 miały napęd wg von Borriesa (wszystkie cylindry napędzają pierwszą oś wiązaną, cylindry wysokiego ciśnienia wewnątrz ostoi), a Pf2 według de Glehna (zewnętrzne cylindry wysokiego ciśnienia napędzają drugą oś, a wewnętrzne cylindry niskiego ciśnienia - pierwszą oś). Wszystkie miały ostoję częściowo blachownicową, a częściowo belkową
Porównanie parametrów (według J. Piwowońskiego):
Seria PKP: Pf1 Pf2
Lata budowy
egzemplarzy PKP: 1906-1914 1905
Napęd: system von Borriesa system de Glehna
Ciśnienie 14 at 16 at (! - Wiki podaje 14 at dla obu)
Średnice cylindrów 360/560 340/560 mm
Skok tłoków 600 640 mm
Powierzchnia rusztu 2,71 3,01 m2
powierzchnia ogrzewalna 162,9 177,96 m2(??; Wiki: 163,6)
(przegrzewacz nie występuje)
Średnice kół:
wiązane 1960 1980 mm
toczne przednie 1000 1000 mm
toczne tylne 1250 1250 mm
(tylna oś toczna systemu Adamsa)
Siła pociągowa 6400 kG 6400 kG
(na obecne jednostki ok. 62,7 kN)
Masa służbowa bez tendra 62,8 65,0 t
Masa przyczepna 30,3 30,0 t
Najwyższy nacisk osi 15,3 15,2 t wg Wiki (Piwowoński dla obu podaje 15,0)
Rozstaw osi skrajnych z tendrem: 15500 15450 mm
Długość parowozu z tendrem 18405 18600 mm
Masa służbowa z tendrem 112,2 113,0 (?)
Prędkość dopuszczalna: 110 110 km/h
Hamulec: Westinghouse / Knorr (tak w PF1 jak w Pf2)
(Wikipedia podaje, że niektóre egzemplarze z napędem von Borriesa miały max 100 km/h)
Tender - u wszystkich S7 był pruski tender 2'2'T21,5, na PKP oznaczony serią 22D1, mieszczący do 21,5 m3 wody i 5,0 t węgla, masa na pusto 22,9 t, służbowa 49,4 t.
Wersji z napędem von Borriesa firma Hanomag zbudowała dla KPEV 159 szt. w latach 1902-1907.
Poznajemy je po umieszczeniu cylindrów w jednej linii (zewnętrzne widać między osiami przedniego wózka) oraz po jednolitej osłonie kół napędnych.
Egzemplarz tej wersji w czasie jazd próbnych osiągnął 143 km/h, w tamtych czasach jedyny szybszy niemiecki lok to był badeński IId.
Producentem wersji z napędem de Glehna był Grafenstaden, zbudowali 79 szt. w latach 1902-1904. Ta wersja miała trzy warianty, różniące się głównie budową stojaka kotła (wcześniejsze miały stojak wąski, wpuszczony między koła II. osi wiązanej, późniejsze -szeroki stojak nad kołami). Pierwszy wariant ponadto różnił się od późniejszych zewnętrzną ostoją wózka tocznego.
-
Wg Piwowońskiego Pf1 mógł prowadzić z prędkością 110 km/h po poziomym torze skład o masie 318 ton.
-
Witam
Dzięki za szczegółowe informacje -
Witam serdecznie
Mam pytanie
Czy ksiażka Piwońskiego jest w jakiś sposób osiągalna nawet do porzyczenia
Pozdrawiam -
Parowozy kolei polskich Piwowońskiego - to pozycja antykwaryczna. Sam kupiłem ją kilkanaście lat temu na giełdzie modelarskiej (Muzeum Techniki w Pałacu Kultury w Warszawie, każda trzecia niedziela miesiąca, najlepiej parę chwil po otwarciu Muzeum).
Współcześnie -radzę rozejrzeć się na Allegro... albo zapytać któregoś ze starszych wiekiem pracowników Muzuem Kolejnictwa, czy nie słyszeli o egzemplarzu do nabycia.