Witam
Mam pytanko w sprawie parowozów przemysłowych firmy Borsig TKy które jeżdzily w Polsce w przemyśle. Dane techniczne rys. schematy zdięcia. Chyba jakieś sie zachowały jeżeli TKy 203 jeżdził w el Siekierki w 1971 r.
Pozdrawiam
Forum dyskusyjne
Parowóz TKy 201-203
-
-
Z tego co wiem to parowozy TKy201 - 203, były jedynymi w Europie parowozami tendrzakami o układzie osi 1-5-0.
Dane techniczne można znaleźć tu: http://de.wikipedia.org/wiki/GA_Nr.1
(Oznaczenie TKy 201...203 to oznaczenie PMPPW (Przedsiębiorstwo Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego)).
Dane techniczne:
Wyprodukowano: 3szt.
Producent: Borsig (Berlin)
Rok budowy: 1913
Układ osi, maszyna parowa: 1`Eh2t (1-5-0, z przegrzewaczem, silnik dwucylindrowy bliźniaczy, tendrzak)
Rozstaw szyn: 1435mm
Długość: 11700mm
Rozstaw osi skrajnych: 8300mm
Masa służbowa: 96,5t
Masa przyczepna (ciężar adhezyjny): 85t
Prędkość maksymalna: 50km/h
Średnica kół napędnych: 1250mm
Średnica kół tocznych: 1000mm
Liczba cylindrów: 2
Średnica cylindra x skok tłoka: 640mm x 640mm
Ciśnienie pary w kotle: 12 bar
Powierzchnia rusztu: 3,24m^2
Powierzchnia przegrzewacza: 52m^2
Powierzchnia grzewcza: 182m^2
Zapas wody: 12m^3
Zapas paliwa: 3t
Z tekstu wynika jeszcze że:
Parowozy miały numery fabryczne Borsig 8395...8397
Do taboru PMPPW zostały włączone w 1945 jako TKy 201...203 -
Jeżeli chodzi o wygląd parowozu to w Świecie Kolei 8/2009, w artykule "Pierwsza kolej żelazna na ziemiach polskich: Huta "Królewska" - Kopalnia "Król"", na str. 28 jest pokazana mosiężna tablica 1020 x 800mm, przedstawiająca sylwetki: lokomotywy Krigara z 1816r i "(...)tendrzak firmy Borsig oddany do użytku na pyskowickiej kolei piaskowej w 1914r.(...)", obie sylwetki w jednej skali. Jako źródło ilustracji Świat Kolei podaje "Soida K., Furtek M., Roszak T., "Koleje piaskowe. Tom II",ApLand, Katowice 2002".
-
Witam serdecznie
DzIeki za odpowiedz
Gdzie można zdobyc jakieś foto lub skan