Witam wszystkich serdecznie
Długo nie zagladałem na Wikipedie i postanowiłem tam zajzec co sie tam dzieje. Wszedłem na http://pl.wikipedia.org/wiki/Lista_lokomotyw_parowych_eksploatowanych_w_Polsce i sie trochę zdziwiłem. Nowe zdięcia parowozów zostały zamieszczone ale jak na mnie to uwazam że Pd 1 - Pd 2 to ten sam typ lokomotywy tylko w innych ujęciach. Pf 1 i Pf 2 ktoś wstawił zdieęcia austryjackich parowozów, Tr 11 i 12 uznano jako jeden typ parowozu a przeciez były miedzy nimi różnice itd . Panowie zajżyjcie i zobaczcie sami wydaje mi sie ze takich byków w wkikpedii być nie powinno. Pozdrawiam
Forum dyskusyjne
Błedy w Wikipedii
-
-
Pod adresem http://pl.wikipedia.org/wiki/Lista_lokomotyw_parowych_eksploatowanych_w_Polsce w ogóle nie widzę serii Pf1 ani Pf2... za to widzę Pf11 i Pf12
-
Faktycznie czlowiek bez okularów jest slepy nie widzi wszystkich cyferek.
Mam jwszcze ptyanie czy seria Austryjacka 108 to był Pf 11 ? bo tkaie jeżdziły na w Austro - Wegrach i czy te parowozy prejelismy po odzyskaniu niepodległości -
Według http://pl.wikipedia.org/wiki/Lista_lokomotyw_parowych_eksploatowanych_w_Polsce
Pf11 to dawny austriacki lok serii 108 kkStB (jedna sztuka); ZTCP Piwowoński wymienia tę serię, ale muszę zajrzeć.
Według http://de.wikipedia.org/wiki/KkStB_108 seria 108 występowała na kkStB (nry 108.01–25, z nich po I. wojnie: 24 przejęte przez ČSD, tylko 14 szt. otrzymało numery ČSD wg systemu Vojtěcha Kryšpína: 275.001–014; lok o numerze kkStB 108.14 wszedł na stan PKP jako jedyny w serii Pf11) oraz na Südbahn, (pierwotne nry 108.211–221, po I. wojnie światowej wszystkie przejęte przez BBÖ pod nrami 108.01–11, ostatnia skreślona w 1934 r.).
Najdłużej jeździły w Czechach - na http://lokomotivy.webzdarma.cz/275_0.htm (na podstawie: Jindřich Bek, Zdeněk Bek -Encyklopedie Železnice - Parní lokomotivy ČSD, wydawnictwo Corona/tom I.) ostatnie loki serii 275.0 (przezwisko: Nohatá) ČSD skreśliło ze stanu w 1949 r.
Według http://schienenfahrzeuge.netshadow.at/db/details.php?image_id=36254&mode=search maszyny kkStB zostały wyprodukowane w latach 1901-1908 i przydzielone do lokomotywowni w Pilznie (czes. Plzeň, niem. Pilsen), Wiedniu (Wien), Pradze (czes. Praha, niem. Prag), Czeskich Budziejowicach (czes. České Budějovice, niem. Budweis, łac. Budvicium), i Rzeszowie.
Stacjonowanie tej serii w Rzeszowie uzasadnia przejście loka na stan PKP. Co prawda ani artykuł w Wikipedii o serii 108 kkStB, ani stronka Schienefahrzeuge.at nic o tym nie mówią, ale jest wyraźna informacja na http://lokomotivy.webzdarma.cz/275_0.htm
Loki te zamówiono w celu przyspieszenia jazdy pośpiechów Praga - Wiedeń. Konstruktorem był Karl Gölsdorf; producentem loków z 1901 r. dla kkStB -Erste Böhmisch-Mährische Lokomotivfabrik in Prag-Lieben (První českomoravská továrna na stroje v Praze a.s., Praha-Libeň; później ta firma weszła w skład ČKD). Austriackie źródło twierdzi, że był to pierwszy na świecie czterocylindrowiec sprzężony,w którym maszynista jednym stawidłem obsługiwał wszystkie cylindry (w dawniejszych konstrukcjach trzeba było kręcić osobnymi korbami lub wachlować dwiema osobnymi dźwigniami dla cylindrów wysokiego i niskiego ciśnienia - co w praktyce często dawało złe skutki).
Na próbach prototyp pojechał do 140 km/h; najwyższa zmierzona moc prototypu 1500 KM - to była moc indykowana. J. i Z. Bek podają moc na haku ok. 910 kW (czyli ok. 1237 KM).
Loki dla Südbahn wyprodukowały w latach 1903-1908 Wiener Neustädter Lokomotivfabrik (w Wiener Neustadt, czeska nazwa: Vídeňské Nové Město), oraz StEG.
dane techniczne (jeśli nie wskazano inaczej, wg źródła czeskiego):
Charakterystyka loka: 2'B1' n4v
średnica kół wiązanych: kkStB (więc potem PKP i ČSD) 2100 mm, Südbahn (potem ÖBB) 2140 mm
średnica kół tocznych: przednie 1034 (Wiki), tylne 1298 mm (Wiki)
masa służbowa 68,3 t
masa przyczepna 29,0 t
średnice cylindrów: dwa (wysokie ciśnienie ) 350 mm, dwa 600 mm
skok tłoków 680 mm (Wiki)
ciśnienie kotłowe 15 bar
prędkość dopuszczalna 100 km/h
rozrząd Heusingera
minimalny promień łuku toru 150 mm
wysokość 4570 mm
długośc bez tendra
powierzchnia rusztu 3,53 m kw. (przy czym długość rusztu wyniosła 3270 mm)
Przegrzewacza oczywiście brak
Co do pozostałych parametrów kotła, źródła się różnią.
I to mocno. Podejrzewam, że Wikipedia podaje parametry loków dla Südbahnu (jedynych, jakie zostały w międzywojennej Austrii)
-Parametr: -wg Wikipedii nt. serii108: -wg http://lokomotivy.webzdarma.cz/275_0.htm :
(wszystkie) (nry od 275.001 do 275.016) (od 275.017 do 275.024):
Powierzchnia ogrzewalna
całkowita: 231,0 m² 227,5 m² 217,7 m²
powierzchnia ogrzewalna
bezpośrednia (skrzyni ogniowej) 16,00 m² 16,6 m² 16,46 m²
Powierzchnia ogrzewalna
płomieniówek 215,00 m² 210,9 m² 201,28 m²
Liczba płomieniówek 199 329 314
Co do tendrów - Wikipedia podaje zastosowanie tendrów austriackich serii 9, 56, 156, 256, 76, 86 i 88.
Seria 9 to była dwuosiowa zabawka na 10 m³ wody i 6 m³ węgla. Seria 56 była trzyosiowa na 16,7 m³ wody, wersja węglowa brała 8,5 m³ węgla, wersja olejowa - 4,5 m³ oleju, serie 156, 256 i 76 podobny do 56. Serie 86 i 88 były czteroosiowe (2'2').
W Czechosłowacji stosowano trzyosiowe tendry tamtejszych serii 516.0 i 517.0 (ten drugi to dawniejszy austriacki 56: opis po czesku http://cs.wikipedia.org/wiki/KkStB_tendr_56 , niemiecki oryginał
http://de.wikipedia.org/wiki/KkStB_Tenderreihe_56 ).
-
Liczniejsza na PKP była seria Pf12 - aż 19 lokomotyw.
Były to dawne austriackie loki bardzo zróżnicowanej serii 308, pierwotnie budowanej dla KFNB (Północna Kolej Cesarza Ferdynanda , niem. Kaiser Ferdinands-Nordbahn, czes. Severní dráha císaře Ferdinanda, od 1919 r. oficjalnie Severní dráha Ferdinandova; SDF; w Austrii KFNB stała się własnością państwa w 1906 r., od 1907 kkStB przejęły prowadzenie ruchu: http://de.wikipedia.org/wiki/Kaiser_Ferdinands-Nordbahn ), seria KFNB IId, numery inwentarzowe od 225 do 281 włącznie. Były to Atlantiki (2'B1'), zawsze dwucylindrowe (więc 2'B1'n2), budowane wyłącznie przez Wiener Neustädter Lokomotivfabrik. Ostatnie egzemplarze (nry KFNB 270-281 z 1908 r.) miały osuszacz pary systemu Clencha-Gölsdorfa o powierzchni 39,4 m² (dokładniej - Clencha), wcześniejsze były na parę nasyconą bez osuszacza. Wszystkie miały ciśnienie 13 at, i były jednoprężne, czy, jak kto woli, bliźniacze.
KkStB nadały w 1909 r. maszynom na z osuszaczem serię 308.5 (zresztą z czasem osuszacze zdemontowano), loki na parę nasyconą niesuszoną dostały serię 308.
Dość skomplikowana historia serii IId KFNB i dane techniczne są pod http://de.wikipedia.org/wiki/KkStB_308 ; losy maszyn przejętych przez Czechosłowację (seria ČSD 274.0, tendry -seria 415.0) - np.
pod http://parniloko.wz.cz/web/loko/rady/200/2740/2740.html
Co do Polski: W latach 1898-1900 w Wiener Neustadt zbudowano 18 loków podobnych do serii IId KFNB dla Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej (z tego PKP przyjęły na stan dziesięć sztuk). Pozostałe 9 szt. Pf12 to loki przejęte po kkStB.
Losy serii 308 kkStB po I. wojnie: Poza 9 sztukami dla PKP, 15 szt. przejęły ČSD (skreślone do 1939 r.), reszta została w Austrii na BBÖ - 30 szt., najniższy numer 308.03, najwyższy 308.45 (nie wszystkie obsadzone, jak sądzę, zachowywano dawne numery kkStB).
Ostatnie dwie maszyny w Austrii doczekały przejęcia Österreichische Bundesbahnen (przed wojną używających skrótu BBÖ dla odróżnienia od szwajcarskiej Oensingen–Balsthal-Bahn AG) przez DRG w 1939 r. i otrzymały numery 14 001 i 14 002, skreślono je w 1941 r.
W Polsce o ile wiem, Pf12 po II. wojnie światowej już nei było... zresztą nie uruchomiono wtedy znacznie nowocześniejszych od Pf12 loków Pn11 i Pn12.
-
Witam Wszystkich
Mam pytanie o parowóz Pd 11 na stronie http://pl.wikipedia.org/wiki/Lista_lokomotyw_parowych_eksploatowanych_w_Polsce jest przedstawiony parowóz austryjackiej serii104 jako Pd 11 natomiast na stronie http://de.wikipedia.org/wiki/PKP-Baureihe_Od14 ten sam parowóz jest przedstawiany jako Od 14. Okreslić typ paroozu mozan na podstawie średnicy kół, ale ja osobiscie nie zabardzo szprecham i jak mógłby ktos się do tych dwóch stron odnieść i odpisac gdzie jest dobrze okreslony typ parowozu. A jeszcze jakby ktoś tak z grubsza przetłumaczył tabelkę ze stron http://de.wikipedia.org/wiki/PKP-Baureihe_Od14 i zamiescił na forum to bedę wdzieczny.
Pozdrawiam -
Według Piwowońskiego Pd11 to dawna seria 104 k.k.St.B., natomiast Od14 to opracowanie nie opisuje. Z kolei według http://de.wikipedia.org/wiki/PKP-Baureihe_Od14 loki dawnej serii IIc KFNB (Kaiser Ferdinands-Nordbahn, czas. Severní dráha císaře Ferdinanda, w tłumaczeniu na polski: Północna Kolej Cesarza Ferdynanda), po przejęciu przez k.k.St.B. oznaczone serią 104, po rozpadzie Austro-Węgier przeszły na PKP jako seria Od14 oraz na ČSD jako seria 264.6.
Czyli Piwowoński i Horn sobie przeczą. Dane techniczne serii Pd11 podane u Piwowońskiego i serii 104 k.k.St.B. zgadzają się.
Piwowoński nie podaje liczby maszyn Pd11 na stanie PKP na 1926 r., również nie podaje żadnych danych tendra.
WOBEC TEGO, spełniam prośbę Szweda1978 i tłumaczę artykuł z Wikipedii o serii 104 k.k.St.B. ex IIc KFNB:
Jako że lokomotywy serii IIb3 KFNB szybko stały się za słabe, KFNB szukała lepszego wyjścia. Wzorem kkStB zamówiono maszyny o budowie 2'B n2. Zakłady w Wiiener Neustadt, Floridsdorf oraz Krauss z Linzu dostarczyły w sumei 41 maszyn, wyprodukowanych w latach 1884, 1887-1889, 1891 i 1893.Maszyny zalicozno do serii IIc i nadano im numery inwentarzowe od 184 do 224. Ponadto prawie wszystkie lokomotywy dostały nazwy. Loki o numerach 184-212 miały nazwy: BRUNA, CONCORDIA II, DAPHNE II, HEBE II, LUCIFER II, MERKUR II, ORION II, HEINZENDORF, HOTZENDORF, WAGSTADT, WERNSDORF, WIGSTADTL, ZISTERSDORF, ALTHAMMER, BRAUNSBERG, ERNSDORF, FALKENSTEIN, FREISTADTL, GNADENDORF, POYSDORF, STRONSDORF, WILLERSDORF, ZWINGENDORF, ABSDORF, ALBERNDORF, ENZERSDORF, FRANZENSDORF, GÖTZENDORF und HADERSDORF. Lokomotywy o nrach 219–224 otrzymały nazwy JAMNITZ, RAABS, MANNERSDORF, MARTINSDORF, OLBERSDORF und PAASDORF.
Lokomotywy miały ostoje zewnętrzne i wózek toczny typu Kampera. Łączono je z tendrami serii L (późniejsza seria 46 kkStB) albo serii N (późniejsza seria 48 kkStB).
Pierwotnie maszyny te prowadziły pociągi pospieszne Wieden - Kraków i Wiedeń - Brno. Gdy od 1894 r. KFNB skróciły rozkładowe czasy przejazdu na tych trasach, loki serii IIc prowadziły już tylko dalekobieżne osobowe. Poza tym, prowadziły one także osobowe w relacjach: Brno - Przerów (Přerov), Brno - Ołomuniec (Olomouc) i Kojetin - Krasna, a ponadto - pospieszne i osobowe na trasie Wien–Gänserndorf–Marchegg.
Po upaństwowieniu KFNB w 1906 r., loki otrzymały serię 104 (numery od 104.01 do 104.41) kkStB.
Po I. wojnie światowej, jedna maszyna trafiła na CFR (Căile Ferate Române, czyli koleje rumuńskie), 7 szt. na PKP gzie [jakoby] otrzymały serię Od14 a pozostałe 31 szt. na ČSD, gdzie jednak tylko 19 szt. zaliczono do serii 264.6. Jakoby ostatnie 264.6 skreślono ze stanu w 1939 r.
Dane techniczne:
Długość ze zderzakami z tendrem: 16076 lub 16280 mm (zależnie od serii tendra)
długość bez tendra 9579 mm
wysokość 4570 mm
rozstaw osi sztywnych 2600 mm
Rozstaw osi skrajnych parowozu bez tendra 6450 mm
Rozstaw osi skrajnych parowozu z tendrem: 12707 lub 12810 mm
Masa parowozu pustego 43,0 t
masa w stanie służbowym: 47,0 t
masa w stanie służbowym z tendrem; 75,0 lub 79,3 t
masa przyczepna 27,6 t.
Średnica kół: napędnych 1962 mm, tocznych 97 mm
średnica cylindra 435 mm
skok tłoka 632 mm
Ciśnienie kotłowe 12 bar
powierzchnia rusztu 2,20 m²
powierzchnia ogrzewalna kotła 129 m² (w tym 9,0 m² skrzynia ogniowa i 120,0 m² płomieniówki)
Tendry:
(według http://de.wikipedia.org/wiki/KkStB_Tenderreihe_46 oraz http://de.wikipedia.org/wiki/KkStB_Tenderreihe_48 ):
-parametr: tender serii 46 kkStB (ex L KFNB) tender serii 48 kkStB (ex N KFNB):
Liczba zbudowanych szt. 78 12
lata budowy 1884-1889 1891-1893
liczba osi 3 3
Długość ze zderzakami 6336 mm 6532 mm
rozstaw osi skrajnych 3200 mm 3200 mm
masa tendra próżnego 14,0 t 14,3 t
masa służbowa 28,0 t 32,3 t
średnica kół 970 mm 970 mm
pojemność skrzyni wodnej 10,0 m³ 12,0 m³
pojemność skrzyni węglowej 5,0 m³ 7,5 m³
Serie lokomotyw, z którymi 51 (ex KFNB Vd),
eksploatowano dane tendry: 104 (ex KFNB IIc) tylko 104 (ex IIc KFNB).
Producenci: Ringhofer (Praga-Smichov), Floridsdorf
Wiener Neustadt, StEG, Floridsdorf, Krauus (Linz) -
Witam
Dzięki RomekL za tłumaczenie. Więc można wnioskować że z kołami o średnicy 1962 mm to był pospiech czyli Pd 11.
Na stronie http://www.pospichal.net/lokstatistik/51282-kkstb-pkp.htm jest zestawienie Parowozów KkStB które były przekazane na PKP. Oraz przdstawiono (tak obstawiam) ilostany poszczególnych parowozów w określonych latach.
Strona ta tez przedstawia że były na PKP parowozy tj. Oc 16, Oc17 Oc 11 itp. Czy takie serie były żeczewiscie na PKP ? czy tylko zaraz po przejeciu tych egzotycznych serii poddano je kasacji.
Czy ta strona jest wiarygodna. Pozdrawiam
-
Strona http://www.pospichal.net/lokstatistik/51282-kkstb-pkp.htm wydaje mi się wiarygodna.
@Nieumiałek, Daweo, jakie jest Wasze zdanie?
Zwracam uwagę, że na www.pospichal.net seria PKP danego loka pochodzącego z kkStB jest podawana według trzech różnych autorów: R. Beiera, Nurminena i Wenzla. Co prawda w nagłówku tabeli jest uwaga o treści:
Die Listen Nurminen und Wenzel sind durch die neueren und gesicherten Angaben von R. Beier zum Großteil widerlegt. Sie sollen daher nicht als Grundlage weiterer Forschungen dienen.
(Wykazy Nurminena i Wenzla zostały w większej części podważone przez nowsze i sprawdzone prace R. Beiera. Dlatego też listy Nurminena i Wenzla nie powinny służyć za podstawę dalszych badań).
Kolejne ważne uwagi: Informacja oznaczone na www.pospichal.net gwiazdką [*] to informacje uznane przez autora strony za niepewne, a dwoma gwiazdkami - to zamówienia na nowe loki (według starego wzoru) złożone już przez PKP.
A teraz rozpatrujemy przypadki:
Dawna seria 104 kkStB - co prawda w kwietniu 1924 r. jeszcze było w Polsce sześć maszyn, ale w 1927 roku nie było już ani jednej maszyny na stanie PKP. Beier jest zdania, że dla tej serii przewidywano oznaczenie Pd11, Nurminen waha się między Pd11 a Od14. Z kolei Wenzel pomija te maszyny, ale lista Wenzla jest zrobiona według stanu na rok 1928.
Moje osobiste zdanie: Loki serii 104 kkStB zostały skreślone ze stanu PKP przed przenumerowaniem (pewności nie mam, ale prawdopodobieństwo duże - przenumerowanie odbywało się głównie w 1926 r.). Istnieje możliwość, że PKP rozważało dwie różne koncepcje przenumerowania. Fakt, maszyny zostały wyprodukowane z przeznaczeniem do pośpiechów, ale to było już bardzo dawno... Maszyny przestano zapinać do pośpiechów na trasie Wiedeń - Brno już od 1894 roku. W latach dwudziestych XX. wieku lok rozwijający max. 90 km/h, i to ze składem poniżej 200 ton nadawał się do ruchu osobowego, ale nie do pospiesznego. -
Teraz rozważymy serie Oc 16 (ex 22 kkStB), Oc17 (ex 107 kkStB), Oc 11 (ex 25 kkStB): Są to maszyny, które w kwietniu 1924 r. jeszcze były na stanie PKP i przewidziano dla nich oznaczenia serii według systemu PKP. Jednakże w 1927 r. już były pokasowane, więc można podejrzewać, że nie zostały przenumerowane.
Zresztą Pospichal podaje nawet, że dla dawnej serii 1 kkStB przewidziano oznaczenie Od11 (wg Nurminena) bądź Pd11 (zgodnie Wenzel i Beier) mimo, że w 1924 r. już nie było ani jednej maszyny tej serii na PKP. -
Uzupełnienie posta z 11. kwietnia 2011 r. godz. 12:36 w sprawie maszyn serii 104 kkStB (ex IIc KFNB), przewidzianych do przenumerowania na Pd11 (lub może Od14) na PKP, na ČSD przyjętych jako seria 264.6:
Pospichal podaje ilostan na PKP 6 sztuk w kwietniu 1924 r., zerowy stan w 1927 r.
Dalsze informacje na podstawie: Jindřich Bek, Zdeněk Bek -Encyklopedia železnice - Parni lokomotivy ČSD:
Charakterystyka: 2B n2 (wózek toczny Kampera), tylko sześć ostatnich maszyn z 1893 roku 2'Bn2 (wózek obrotowy)
Uzupełniam dane techniczne: Rozrząd - zewnętrzny Stephensona
Prędkość dopuszczalna 90 km/h
Liczba płomieniówek 177
minimalny promień łuku toru 120 m
moc ok. 460 kW (tj. ok. 626 KM)
Wykaz maszyn według roku produkcji, producenta i numerów fabrycznych:
1884 - Wiener Neustadt - 6 szt. nry 3189-3194
1887 - Krauss (Linz) - 6 szt., nry 1825-1830
1888 - 6 szt. z Wiener Neustadt nry 3189-3194 i 5 szt. od Kraussa (z Linzu) nry 1921-1924
1889 - Wiener Neustadt, 6 szt. nry fabr. 3341-3346
1891 - Floridsdorf 6 szt. nry 793-798 (te nie otrzymały nazw na KFNB)
1893 - Floridsdorf 6 szt. nry 886-891 (tylko te ostatnie miały wózek obrotowy)
Wszystkie maszyny wyprodukowane we Floridsdorfie miały skośne (nie poziome) wyloty komina.
Praktyczne osiągi:
-pociąg pospieszny Wiedeń - Brzecław - Brno (143 km) brutto 124 t, 7 wagonów 16 osi (w tym 6 dwuosiowych pasażerskich i jeden czteroosiowy restauracyjny) jechał od 2h32 min. do 2h44 min. (prędkość średnia 56,7 - 47,5 km/h)
-pośpiech Wiedeń - Kraków 185 ton brutto (416 km) od 8h00 do 8h40 min. (średnia 47,5 do 51,1 km/h)
W ruchu osobowym te loki ciągały do jedenastu klas dwuosiowych (brutto 17 ton).
W połowie 1918 r. seria 104 była przydzielona do nw. lokomotywowni: Kraków, Frydek (od 1.01.1943 w składzie miasta Frýdek-Místek), Moravská Ostrava (obecnie Ostrava hl.n.), Brno (obecnie Brno-Heršpice), Wiedeń (prawdopodobnie przy dworcu Wien Floridsdorf), Przerów (Přerov).
Wszystkie maszyny przejęte przez koleje czechosłowackie (ČSD) miały tendry dawnej serii 46 kkStB (czyli L KFNB), przez ČSD oznaczone serią 210.0.
Ostatnia maszyna skreślona ze stanu ČSD miała numer tych kolei 264.610. -
"(...)Zresztą Pospichal podaje nawet, że dla dawnej serii 1 kkStB przewidziano oznaczenie Od11 (wg Nurminena) bądź Pd11 (zgodnie Wenzel i Beier) mimo, że w 1924 r. już nie było ani jednej maszyny tej serii na PKP.(...)"
Według: http://de.wikipedia.org/wiki/KkStB_1
"Die 1.24 war eigentlich bei der PKP als Od11-1´ vorgesehen, wurde aber 1922 in Linz kassiert."
[Parowóz] 1.24 był przewidziany dla PKP jako Od11-1`, ale został skasowany w 1922 w Linzu
"Die Lokomotiven der PKP":
Pd11 = KFN IIc / kkStB 104, sześć sztuk, wszystkie skasowane przed 1927
-4szt. z Wiener Neustadt, produkcji 1884
-2szt. z Krauss (Linz), produkcji 1887
przewidziane jako Od11 = kkStB 16, 14szt., wszystkie skasowane przed 1927
Co to jest wózek Kampera?, czy zapis "2B n2 (wózek toczny Kampera)" nie jest sprzeczny? -
Wyrażenie "wózek toczny Kampera" być może jest tautologią (chyba że istniały wózki Kampera z napędem pomocniczym).
Z opisu serii ČSD 264.6 (ex 104 kkStB, ex IIc KFNB) u J. i Z. Beków można wywnioskować, że wózek Kampera nie był obrotowy w stosunku do ostoi, być może był przesuwny. Na razie nie udało mi się znaleźć jego opisu, jednak widzę, że był stosowany np. w parowozach zębatych MÁV (czyli kolei węgierskich) serii TIVb, później przejętych przez ČSD jako seria 403.5.
W opisie węgierskich TIVb w Wikipedii http://de.wikipedia.org/wiki/M%C3%81V_TIVb pojawia się wyrażenie Kamper-Drehgestell (dosłownie: wózek obrotowy Kampera) a charakterystyka lokomotywy jest wyrażona jako D2 n4zzt - tu mamy sprzecznośc, sprawdzę opis tego tendrzaka u J. i Z. Beków. -
Aby zakończyć temat przejętych przez PKP maszyn serii 104 kkStB (ex IIc KFNB) - najprawdopodobniejsze jest, że planowano je oznaczyć serią Pd11 (Beier, Wenzel, Piwowoński), za wersją Od14 opowiada się tylko Nurminen.
O serii 1 kkStB, z której numer 1.24 planowano wpisać na stan PKP loka 1.24 jako Od11-1 (mimo że został w 1924 r. skasowany w Linzu) , już w zeszłym roku wspominaliśmy na tym forum. Cóz, autor planu przenumerowan parowozów w DG PKP nie wiedział, co się stało w Austrii. -
Wózek Kampera w lokach TIVb, później 41 MÁV, przejętych po I. wojnie przez ČSD jako seria 403.5:
Sprawdziłem opis u J. i Z. Beka, podają charakterystykę D2'n4zzt. Bastepnie, w opisie tej maszyny podają, że miała tzw. półtender, oznaczony na ČSD serią 007. Nie mam pomysłu, jak ładniej nazwac półtender po polsku. Jest to twór połaczony z lokomotywa właściwą przegubpwo, ale z daleka lokomotywa wygląda jak tendrzak z bardzo duża skrzynią węglową i wodną - obie za budka. Coś w tym guście było zbudowane w RFN na bazie P8. -
Powracając do błędów w Wikipedii to według http://ru.wikipedia.org/wiki/2-4-1
"(...)Примеры паровозов
Новозеландский класса Х, американский класса М1, болгарский серии 498.0, завода Шкода 475.1.(...)"
czyli
"(...)Przykłady parowózów [z układem osi 2-4-1]:
Nowozelandzka klasa X, amerykańska klasa M1, bułgarska seria 498.0, fabryki Škoda 475.1(...)"
Powinno być "seria X", a nie klasa; "seria M1" a nie klasa, bułgarska "seria 03" a nie 498.0.
3 błędy w jednej linijce. Poza tym wszystkie oznaczenia parowozów koleji bułgarskich (BDŻ) składały się z dwóch cyfr. (Według http://orion.math.iastate.edu/jdhsmith/term/slbgbdz.htm najwyższy zastosowano numer to 50) -
Według http://pl.wikipedia.org/wiki/Lista_lokomotyw_parowych_eksploatowanych_w_Polsce
PKP Oi1 to pruskie P6 (tu się zgodzę) i niemieckie 37.02 (jeżeli już to 37.0-2 lub 37.0 lub w wersji z indeksem górnym), ale według http://de.wikipedia.org/wiki/Preußische_P_6 pruskie P6 to niemieckie (DRG) 37.0-1 zaś 37.2 to parowozy P6 kolei LBE (Lübeck-Büchener Eisenbahn) która różniła się konstrukcyjnie od pruskiej P6 "( ...)Die Lokomotiven mit den Nummern 37 201–206 (ab 1937) waren P 6 der Lübeck-Büchener Eisenbahn (LBE), die sich von den preußischen Lokomotiven konstruktiv unterschieden.(...)"
PKP OKd1 (źródło jak wyżej i http://pl.wikipedia.org/wiki/OKd1 ) według Die Lokomotiven der PKP wyprodukowano ogółem 38 (nie 36) egzemplarzy i jedyny OKd1 używany na PKP został skreślony przed 1931 (czyli nie był eksploatowany do 1939 jak chce http://pl.wikipedia.org/wiki/Lista_lokomotyw_parowych_eksploatowanych_w_Polsce )
PKP OKe1 czyli KPEV T5.1 (tu się zgadza) były produkowane w latach 1895-1905 według Die Lokmotive der PKP, http://pl.wikipedia.org/wiki/Lista_lokomotyw_parowych_eksploatowanych_w_Polsce podaje 1897-1904 (czyli nie jest to kłamstwem...)
PKP OKm11 (austro-węgierski 629 <- niekonsekwencje wcześniej był "austriacki 229"): Zachowany=NIE, ale po kilknięciu w fotografię - http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Suedbahn62901.jpg&filetimestamp=20110216170623 -dowiadujemy się że została zrobiona w 2000, gdyby chodziło o parowozy zachowane W POLSCE byłoby to prawdą, ale to są zachowane parowozy ogólne (zob. OKl101 Zachowany=Eisenbahnmuseum Schwarzenberg)
PKP Ot1 - podobnie jak OKm11
PKP Pn11 i Pn2 - podobnie jak Ot1 i OKm11, załączono fotografię z 2008.
PKP Th1 do Th4 - zły układ osi 1`D zamiast C
PKP TKh1 - brak serii niemieckiej 89.70-75 (DRG)
PKP TKh2 - powinno być "pruski T7" a nie "T7" (niekonsekwencja)
PKP TKh100 - "niemiecki 89", niedokładność w serii 89 było zawartych dużo różnych parowozów tendrzaków.
PKP Tp15 i Tp17 - podobnie do OKm11, zdjęcie chyba współczesne przedstawia kkStB 73
PKP Tp102 i Tp104 - podobnie do OKm11, zdjęcie z 2009(?) roku
PKP Tr20 - w USA nie ma serii w naszym rozumieniu, jedynie zakresy numeracji - tu podano chyba jej początek -
Witam wszystkich po raz pierwszy,
Kolejnictwo w zasadzie nie jest moim głównym zainteresowaniem (chociaż są one różne, w zależności od okresu), ale mam na ten temat pewne pojęcie, natomiast od wielu lat jestem zaangażowany w tworzenie polskiej Wikipedii. Od razu przyznam samokrytycznie, że w artykułach kolejowych znajduje się tam nieco błędów - zwłaszcza ostatnio Wiki ma problemy z jednym użytkownikiem (początkowo działającym spod adresu IP) który masowo wstawiał marnej jakości artykuły o lokomotywach, często z danymi wziętymi "z sufitu". Część tych błędów została wychwycona i poprawiona, ale na pewno można jeszcze trochę znaleźć. Dochodzą poza tym zwykłe niedokładności i artykuły, które po prostu wypadłoby rozwinąć lub porządnie napisać. Dlatego chciałbym zachęcić szanownych Kolegów do samodzielnego poprawiania zauważonych błędów lub nawet pomocy w rozwijaniu Wiki. Najlepiej w tym celu najpierw utworzyć konto, żeby nie spotykać się z podejrzliwością wobec anonimowych edycji ;-)
Od razu zaznaczę, że zasadniczym elementem polityki Wikipedii od ostatnich kilku lat jest podawanie źródeł do artykułów, a także przypisów do wymagających tego zdań lub fragmentów tekstu. Jak od strony technicznej wygląda prawidłowo uźródłowiony artykuł, można sprawdzić np. klikając "edytuj" w artykule http://pl.wikipedia.org/wiki/Pd11 (przypisy są wprowadzane znacznikami <ref>...</ref>, kilkakrotnie można wywoływać jeden przypis przez <ref name=.nazwa przypisu/>. Linki do innych artykułów tworzymy przez [[tytuł]]). Jeśli jednak jakieś zdanie lub informacja nie ma podanego źródła, a wiadomo, że jest błędna, można (a nawet należy) śmiało ją zmienić nawet bez dodania przypisu, chociaż oczywiście lepiej jest go podać.
Jeśli ktoś byłby zainteresowany <i>wejściem na nowe tory</i>, służę pomocą, podobnie jak większość użytkowników należących do wikiprojektu kolej http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikiprojekt:Kolej http://pl.wikipedia.org/wiki/Dyskusja_wikiprojektu:Kolej
Pozdrawiam
Michał