Witam wszystkich
Na stronie http://www.model-kartonowy.infoksiazka.pl/model,185549,adw_model_22_6_2010_parowoz_okf_100_1-45.html można kupić model do sklejenia parowozu OKf 100 czy ktos może wie coś wiecej na ten temat. RomekL sprawdzał w ksiażce Piwońskiego i tam nic na temat takiego loka nie ma
Serdecznie pozdrawiam z góry dzieki za informacje
Forum dyskusyjne
Parowóz OKf 100
-
-
Według: Paweł Terczyński "Atlas parowozów", wyd.: Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, Poznań, kwiecień 2003 r. (wydanie I., ISBN 83-901902-8-1)
-OKf100 był to tendrzak 1'B2'h2t, jeden egzemplarz, przed II. wojna światową należał do LG (Lietuvos geležinkeliai, czyli kolei litewskich), do litewskiej serii Tk (Terczyński podaje serię w formie TK). Parowóz przyjęty na stan PKP był wyprodukowany w 1932 roku; PKP skreśliły go w 1950 r. W atlasie nie ma opisu tej serii.
Więcej znalazłem w: Виталий Александрович Раков "Локомотивы отечественных железных дорог" , wydawnictwo "Транспорт", Москва 1995 (wydanie II.) - seria Tk, po zajęciu Litwy przez ZSRR (a w konsekwencji przejęciu majątku LG przez НКПС czyli Наро́дный комиссариа́т путе́й сообще́ния -Komisariat Ludowy Komunikacji i utworzeniu dyrekcji okręgowej pod nazwą Литовские железные дороги) oznaczona Т_К (T -w dolnym indeksie K) obejmowała cztery lokomotywy wyprodukowane w 1932 roku przez zakłady Škoda. Loki te służyły do prowadzenia lekkich pociągów osobowych i pospiesznych na liniach o słabej nawierzchni. W. A. Rakow podaje następujące dane techniczne:
prędkość dopuszczalna 90 km/h
ciśnienie pary 14 kG/cm²
powierzchnia ogrzewalna (odparowująca) kotła 105,1 m²
powierzchnia przegrzewacza (od strony gazów spalinowych) 53,5 m²
powierzchnia rusztu 2,4 m²
masa służbowa 81,6 t
masa przyczepna 35 t
średnica kół napędnych 1600 mm
średnica cylindrów 50 mm
skok tłokow 630 mm
długość parowozu (ze zderzakami) 12812 mm
Podparcie czteropunktowe.
Przednia oś toczna -półwózek Bissela.
Hamulec Knorra (uwaga! Hesselink podaje hamulec Westinghouse'a), hamowane osie wiązane i tylny wózek toczny.
Zapas wody 12 m³
Zapas węgla 4,5 t.
Z kolei artykuł w Wikipedii http://de.wikipedia.org/wiki/LG-Baureihe_Tk (napisany na podstawie: Herman Gijsbert Hesselink, Norbert Tempel: Eisenbahnen im Baltikum, Münster, 1996, ISBN 3921980518)
informuje, że lokomotywy serii Tk LG, noszące numery fabryczne od 751 do 754 i numery inwentarzowe od 11 do 14 pierwotnie pracowały na odcinku trakcyjnym Pagėgiai - Obeliai (Pagėgiai -po polsku Pojegi - były stacja graniczną na granicy z Nimecami, koło Tylży - niem. Tilsit, ros. Советск; Obeliai -po polsku Abele - były i znowu są stacją graniczną na granicy z Łotwą) i prowadziły pociąg pospieszny Berlin - Dyneburg (przez Królewiec, Tylżę, Radziwiliszki). Na odcinku Radviliškis (Radziwiliszki) - Pagėgiai długości 143 km loki dotrzymywały rozkładowego czasu jazdy 127 minut.
W 1939 r. ustąpiły ten przydział nowszym produktom Škody - pacifikom serii Gp (w czasie II. wojny światowej wszystkie 6 egzemplarzy tych 2'C1'h2 zostały odesłane do Czech, gdzie otrzymały serię 399.0).
Rakow nic nie pisze o dalszych losach loków serii T_K NKPS (ex Tk LG); Hesselink i Tempel piszą, że loki nr 11 i 14 znalazły się w 1945 roku na terenie Austrii przy okazji odwrotu armii niemieckiej. Oba zostały zaliczone do reparacji wojennych i zostały odesłane do ZSRR. Lok nr 11 trafił na PKP.
Istnieje doniesienie, ze lok nr 12 lub 13 stał co najmniej do 1953 roku odstawiony w Staßfurt (miasto w Niemczech, kraju związkowym Saksonia-Anhalt, obecnie w powiecie Salzland, do 30.VI.2007 r. samo było powiatowe). -
Parowóz ten pracował w przemyśle w krochmalni Łobez, są zdjęcia i artykuł w ŚK , ale numeru nie pamiętam :-)