Do rozpoczęcia wątku skłoniła mnie ta strona: http://5at.co.uk/index.php/faqs-2/valve-gear-questions/piston-vs-caprotti-valves-2.html
Dotyczy ona budowy, a właściwe zaprojektowania nowego parowozu oznaczonego 5AT (układ osi: 2'C) - strona główna projektu: http://5at.co.uk/
Pozwolę sobie przetłumaczyć fragment z Chapelon "Locomotive à vapeur" (wydanie z 1952). Uwaga! jest to tłumaczenie tłumaczenia może zawierać błędy i nieścisłości, jeśli ktoś posiada oryginał proszę o sprawdzenie poprawności.
"(...)Użycie suwaków, a nie rozrządu zaworowego wynikało w dużej mierze z obsługi warsztatów i parowozów, ponieważ - w dużej części - miała ona dotychczas styczność tylko z rozrządami suwakowymi. [However, whilst suitably designed piston valves - Willoteaux with large steam passages - were thermodynamically equal to poppet valves, in practical terms where inertia limitations are important, - nie jest pewien jak to poprawnie przetłumaczyć] rozrząd zaworowy wykazuje wielką przewagę nad suwakowym ponieważ jest lżejszy (15 do 20 razy) i mniejszy (5 do 8 razy) od niego. Co więcej rozrząd zaworowy wykazuje możliwość wytrzymywanie przez dłuższy czas temperatur ponad 400 stopni Celsjusza co w przypadku rozrządu suwakowego może kończyć się jego uszkodzeniem(...)". Jak dalej stwierdzono nie jest to prawdą - parowozy rozwijające rekordowe prędkości (brytyjski A4, niemiecki 05) miały rozrząd suwakowy