Witam szerdeczie
Mam pytanie cz na parowozach używanych na ziemiach polskich były montowane dzwony takie jak mają parowozy USA i napierdzielającałą droge.
Pytam dlatego że kiedyś z kumplem znalezliśmy dzwon w wodzie na Półwyspie Helskim przed Kuźnicą w miejscu gdzie Niemcy postawili zapory przeciw czolgowe wlasnie zparowozów. W tym miejscu także znależliśmy inne cześci parowozow z najbardziej charakterystycznymi rusztami z pieca o sl ok 1,5 m. Pod tym adresem jest opisane trochę wiecej szczegółów i zdiecie parowozów zatopionych w wodzie(ta blokada na zdieciu jest zrobiona od strony bałtyku.Na tym zdięciu http://odkrywca.pl/forum_pics/picsforum25/rysunek1.jpgwidać miejsca barykad które po napredce zrobionej bocznicy zostały stoczone do wody.
Pozdrawiam
Forum dyskusyjne
Dzwon na parowozie
-
-
Za tor normalny nie ręczę. Na pewno stosowano dzwony na wąskotorowej (pierwotnie rozstaw szyn 800 mm) Kolejce Mareckiej (z ul. Stalowej w Warszawie do Radzymina) - w książce Symeona Surgiewicza pt. Warszawskie ciuchcie jest wzminak, ze przed I. wojną światową maszynista miał obowiązek uruchamiac dzwon w czasie jazdy przez zabudowany teren Targówka (obecnie - wschodnia strona ul. Radzymińskiej między nastawnią stacji PKP Warszawa-Wileńska -Marki a rogiem ul. Trockiej).
-
Witam i dzieki za informacje. Zapomniałem wkleji aders o chistorii zatopionych parowozów z http://www.forum.eksploracja.pl/viewtopic.php?f=7&t=1687
-
Na torze normalnym: w Reichsbahn-Album (autor: Gottwald) jest zdjęcie parowozu KPEV (czyli Królewskich Kolei Pruskich) serii P3^2, nr inwentarzowy 1671 (niestety nie podano z jakiej dyrekcji) na stacji w Lehrte, zrobione w latach 1920-ych. Lok ten ma dzwon przed kominem. Jest więc bardzo prawdopodobne, że takie parowozy jeżdżąc na terenie zaboru pruskiego (po I. wojnei światowej już byłego zaboru pruskiego) też miały dzwony.
-
Witam
Na stronie http://www.ruciane-nida.org/kmk/viewtopic.php?t=875jest zdięcie parowozu Oc1 (S1). Czy to za kominem to dzwon czy jakieś inne urzedzenie sygnałowe. Mam pytanie czy gdzieć jest dostepna jakaś fotka tego parowozi P 3^2bedę wdzięczny za jakas informacje na dany temat
Pozdrawiam -
Witam,
w wątku http://www.ruciane-nida.org/kmk/viewtopic.php?t=875 na dole posta użytkownika Lyck z 2010-01-01, 23:58 mamy zdjęcie loka z pruskim numerem inwentarzowym 38 (Lyck podaje, że jest to maszyna serii S1, później Oc1,- poniżej M. Jarząbek prostuje, ze S1 dostały na PKP serię Pc1 - do weryfikacji np. u Piwowońskiego). Ten parowóz niewątpliwie ma dzwon zaraz za kominem.
W pierwszym poście wątku http://www.ruciane-nida.org/kmk/viewtopic.php?t=875 (pod koniec posta) są bardzo ciekawe informacje o parowozach systemu Malleta, pruskiej serii G9. Są dwie fotki, jeden z nich (z nrem inwentarzowym 5501) moze być z toruńskiego portu (ale nie ma pewności, czy ten lok jest 5501 Bromberg, czy 5501 Kattowitz). W każdym razie w G9 wyraźnie widać dzwon - na loku nr 5001 jest na dymnicy zaraz za kominem, a na wyżej zamieszczonym zdjęciu loka chyba nr 5400 lub 5401 -między piasecznicą a zbieralnikiem pary (czyli niemal w połowie długości walczaka).
-
Parowóz serii P3^2 KPEV - trudno o zdjęcie w sieci. Kiedyś bezskutecznie szukałem.
Sam znam to cudo z fotografii nr 19 w książce; Alfred B. Gopttwaldt, Reichsbahn-Album, wydawnictwo Transppress-Verlag, Stuttgart, wydanie 1. z 2004 roku. Zdjęcie wykonane 17. lipca 1922 w Lehrte przedstawia maszynę nr 1671 Hannover.
W Dampflok-Archiv 1 nie ma nic o tej serii, co oznacza, że te lokomotywy nie otrzymały już numerów seryjnych DRG.
Piwiwoński tez nic o nic nie pisze.
Na pewno ta seria jest opisana w książce Dampflok-Archiv Preussen (nie posiadam), wydanej w latach 1980-ych w NRD (w Polsce też się trafiała).
Za to gwarantowanie widywano dzwony np. na pruskiej serii P4^2 (PKP Od2, DRG 36^4), w Dampflok-Archiv 1 jest zdjęcie P4^2 już z numerami DRG a jeszcze z dzwonem.
Wydaje mi się, że dzwony w Niemczech spotykano głównie w Prusach, oraz (w ostatnich latach przed utworzeniem DRG) w Saksonii.
Co do stosowania dzwonów na PKP - nic pewnego o tym nie wiem. Sądzę, ze parowozy pochodznia pruskiego w pierwszych latach po odzyskaniu niepodległości jeździły z dzwonami - ale czy dzwonów tych używano - nie wiem.
Proponuje studai w dziale dawnych aktów prawnych i instrukcji na portalu Covalusa:
http://www.covalus.ovh.org/antyk.html -
Wracając do pruskich maszyn serii P3^2 - dane techniczne i historia serii po niemiecku są w sieci pod adresem
http://de.wikipedia.org/wiki/Preu%C3%9Fische_P_3#P_3.2 , niestety brak tam zdjęcia.
P3 (z dwójką w górnym indeksie) była to lokomotywa osobowa 1B n2v. Była charakterystyczna, dzięki umieszczeniu cylindrów za osią toczną, oraz dzięki masywnemu zbieralnikowi pary, od którego biegły po otulinie kotła rury poarowlotowe do cylindrów (ze względu na tą drugą cechę pruscy kolejarze nazywali te maszyny Kamel, tzn. wielbłą).
Deutsche Reichsbahn przejęły w sumie 73 maszyny, dla których wstępnie przewidziano (według drugiego planu przenumerowania z dn. 25. lipca 1923 r.) nowe numery inwentarzowe 34 7101–7134 , a w dyrekcji Schwerin- 34 7351–7353 , jednakże lokomotywy skreślono ze stanu przed przenumerowaniem. -
Parowozy serii P3^2 KPEV zwane wielbłąd (na podst. http://de.wikipedia.org/wiki/Preu%C3%9Fische_P_3#P_3.2 ) - ciąg dalszy:
Stanowiły one rozwinięcie kontrukcyjne pospiesznych S1 w wykonaniu hanowerskim. Pierwszy odcniek tracyjny, na którym używano P3^2 to odc. Frankfurt nad Menem - Bebra (w ruchu pospiesznym), póxniej uzywano ich ość szeroko w ruchu osobowym w zachodnich częściach Prus. Były produkowane przez firmy Henschel i Hanomag, w latach 1887-1903. Dla KPEV zbudowano 128 szt., ponadto:
-1 szt. dla pruskich kolei wojskowych,
-3 szt. dla Werrabahn (prywatna kolej łacząca Eisenach z nach Eisfeld przez Meiningen, pierwotnie do Coburga, z czasem do Lichtenfels, wykupiona przez państwo pruskie 1. października 1895 r. - więcej: http://de.wikipedia.org/wiki/Werrabahn ).
-8 szt. dla Lübeck-Büchener Eisenbahn (LBE) (prywatne linie łaczące Hamburg z Lubeką, Travemünde i Büchen, upaństwowione 1. stycznia 1938 r.; na tym forum juz wspominano o bardzo ciekawych lokomotywach pospiesznych nr 1, 2 i 3, po przejęciu przez DRG seria 60; więcej: http://de.wikipedia.org/wiki/L%C3%BCbeck-B%C3%BCchener_Eisenbahn)
Po utworzeniu spółki Deutsche Reichsbahn w 1920 r. trzy maszyny (dawniejsze numery 1753, 1755 i 1762 z dyrekcji KPEV Cassel) przekazano do dyrekcji generalnej Schwerin, gdzie otrzymały numery od 151 do 153 w systemie meklemburskim.
Skreślanie ze stanu miało miejsce w latach 1923 i 1924.
Dane techniczne:
Długość ze zderzakami: 15218 mm lub 14486 mm (rózne wersje)
masa służbowa: 43,0 lub 38,9 t
Masa napędna: 27,0 t
Prędkość maksymalna: 90 km/h
Średnica kół: Wiązanych 1730 lub 1750 mm, tocznych 1150 mm
Średnica cylindrów: Wysokiego ciśnienia 420 mm, niskiego ciśnienia 600 mm
Skok tłoków: 580 mm
Ciśnienie kotłowe: 12 bar
Powierzchnia ogrzewalna: 98,73 m²
powierzchnia rusztu 1,92 m²
Z maszynami jeździły pruskie tendry 3 T 10,5 (trzyosiowe, pojemnośc szkrzyni wodnej 10,5 m³). -
Witam
W sprawie dzwonu to weszyłem i znalazłem Ti 4 z dzwonem http://www.ruciane-nida.org/kmk/viewtopic.php?t=99 wyrażnie widać polskie oznaczenie. Także polskie parowozy miały dzwony . Pytanie kiedy je zaczeto usuwać?
Pozdrawiam -
Zły aders mi się wklejił http://www.ruciane-nida.org/kmk/viewtopic.php
-
Morze teraz sie uda http://www.ruciane-nida.org/kmk/viewtopic.php?t=997
-
I tu jeszcze http://www.ruciane-nida.org/kmk/viewtopic.php?t=202 dzwon na kominie Numeracji parowozu nie widac
-
I tu jeszcze na waskotorówce http://www.ruciane-nida.org/kmk/printview.php?t=208&start=0&sid=031e0c9662e46c9d76865f26a7e529b7 dzwon wiekszy od komina
-
Szwed1978 znalazł zdjęcie http://www.ruciane-nida.org/kmk/download.php?id=2950 loka Ti4 (ex G5 KPEV) już z numerem PKP, a jeszcze z dzwonem.
osobiscie sądzę, zę dzwony zdejmoiwano pzy okazji rewizji, nei rpzywiązując do tego większej wagi.
Mozę ktoś wie coś więcej? -
W książce "Die Lokomotiven der PKP 1918-1939" znajdują się zdjęcia następującuch parowozów normalnotorowych z dzwonami:
Pd4-5 (KPEV S5^2) zdjęcie z 1940r
Oc1 (KPEV P3^1) ???? - parowozy wycofane przed 1937r
Od2-36 (KPEV P4^2) - 1940r
Th3-55 (KPEV G4^2) - 1937r
Th101 (Sachsische Staatsb. VV) ???? - parowozy wycofane przed 1937r
Ti1 (KPEV G5^1) ????
Ti4-64 (KPEV G5^4) ????
OKi1-44 (KPEV T11) zdjęcie z lat 1939-1945 - obok polskich oznaczeń napis DEUTSCH
OKl1-3 (KPEV T6) 1921 (na zdjęciu jeszcze z oznaczeniem "Danzig 6703"
TKbb 101 (Sachsische Staatsb. I TV) parowozy wycofane przed 1927r
TKh2-12 (KPEV T7) parowóz zachowany do dziś z dzwonem w Jaworzynie Śl.
TKi3-179 (KPEV T9^3) 1940r
TKp1-1 (KPEV T13) 1940r
TKp30-1 zbudowany w Chrzanowie w 1930r na podstawie niemieckiej dokumentacji parowozu ELNA 6
TKt1-5 (KPEV T14) ????
Ponadto w książce B. Pokropińskiego :
T2A (Ferrum 29) zdjęcie prawdopodobnie z r 1949-1950
T3A (Ferrum47) zdjęcie fabryczne - parowóz był budowany w latach 1948-61
OS (Oberschlessien - czyli Górny Śląsk) 1942r
Wynika z tego, że dzwony zachowały się na parowozach PKP conajmniej do II Wojny. Na kolejach przemysłowych znacznie dłużej (TKh2-12 z KWK Kazimierz Juliusz w Sosnowcu) -
Na wąskim torze zachował się z dzwonem Px38-805 w Żninie
http://gmfk.pl/cpg144/displayimage.php?pid=62930 -
Witam
Dzwon pokazany na zdieciy Ti 4 jast najblizej zblizony krztałtem do tego który należlismu z kumplem (kumpel nie wie gdzie go posiał) -
Pokropiński wyraxnei napisał, ze producent parwozów Ferrum (powojennych) oferował dzwon jako wposażenie dodatkowe. Czyli na kolejach przemysłowych pracowały niekiedy nawet pwojenne parowozy z dzwonami.
-
Witam
Na stronie http://audiovis.nac.gov.pl/obraz/82554:1/f80cecef11407df6ec2ba0ae1d16e067/ znalazłem jeszcze jedno zdiecie z dzwonem na parowozie przed kominem obstawiam Tw 1 takie długo jezdziłu na trasie Gdyniqa - Hel niektor zostały przerobione na mazut żeby nie spowodowac pozaru na Półwyspie. Zdięcie zrobione w Kuźnicy przed wojną..
Ma m tez pytanie na zdieciu widac na kominie okregła tarczę . Czy to była osłona na komin gdy parowóz nie pracował czy to coś innego. Pozdrawiam