Natronlok; na podstawie: http://de.wikipedia.org/wiki/Natronlokomotive
Natronlok - w wolnym tłumaczeniu "sodawóz" - został opatentowany w Berlinie w 1883 przez Moritza Honigmanna (nr. patentu: 24993). Natronlok jest specyficznym rodzajem parowozu bezogniowego, ciepło uzyskuje się w wyniku reakcji ługu sodowego (niem. Natronlauge) z wodą. Zakładając 100% wydajność z 1kg NaOH można uzyskać 0,298kWh. Lokomotywa była ładowana 900kg 180-stopniowego 83% ługu sodowego. Każda "konio-mechaniczno-godzina" była uzyskiwana z 20kg. Co oznacza że paliwo miało ok. 36,8Wh/kg. Zrozumienie działania ułatwia przekrój:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ab/Honigmansche_Natronlokomotive_Meyers_1890.png
Kocioł i inne elementy mające kontakt z paliwem musiały być wykonane z materiałów niekorodujących - wykonane były z miedzi. Natronlok jest parowozem bezogniowym i bezdymnym.
W 1884-85 Natronlok kursował na Aachener und Burtscheider Pferdebahngesellschaft (miasto Aachen). W Berlin używano eksperymentalnie tramwaj wykorzystujący tą zasadę. Cicha praca Natronloka była powodem dla którego pasażerowie często korzystali z kolejki Aachen. Natronlok wykazał się także ekonomiczniejszy niż trakcja konna: kilometr jazdy kosztował 16 fenigów (Pfennig), zaś przy trakcji konnej: 25 fenigów. Niestety z powodu zastosowania ługu sodowego (pH=14(!!!)) kocioł zużywał się bardzo szybko.
Forum dyskusyjne
Natronloki i inne parowozy "chemiczne"
-
-
Jestem tu nowy, to mój pierwszy post, więc proszę na mnie nie krzyczeć :-)
Więcej na temat lokomotyw "sodowych" jest po angielsku na stronie
http://douglas-self.com/MUSEUM/LOCOLOCO/soda/soda.htm
-
Powyższa strona nie chce mi się załadować , czy to to samo co:
http://www.aqpl43.dsl.pipex.com/MUSEUM/LOCOLOCO/soda/soda.htm -
Strona http://www.aqpl43.dsl.pipex.com/MUSEUM/LOCOLOCO/soda/soda.htm na oko jest taka sama jak
http://douglas-self.com/MUSEUM/LOCOLOCO/soda/soda.htm
A tu mamy więcej ciekawostek:
Pod adresem http://patentdb.su/4-107638-shakhtnyjj-lokomotiv-khimovoz.html jest opis patentowy parowozu chemicznego (ros. химовоз -czytaj chimowoz) górniczego, w którym energię cieplną zapewniała reakcja kwasu siarkowego z tlenkiem wapnia (produktami reakcji są gips i woda).
Kwas siarkowy był wpuszczany do reaktorów chemicznych poprozez zawory automatyczne (sprężynowe) regulowane cisnieniem pary.
A tutaj http://patentdb.su/2-10707-lokomotiv-rabotayushhijj-parami-ammiaka.html
jest opis innego sowieckiego patentu - kocioła jest napełniony wodnym roztworem amoniaku. Przez rury kotła wentylator przedmuchuje powietrze atmosferyczne. Wtedy amoniak wydziala się z roztworu i napędza silniki tłokowe (zbudoeane jak w loku na parę wodną), po czym przechodzi do tendra. W tendrze przpepracowany amoniuak gazowy przechodzi przez obłożone lodem wężownice, skrapla się i wraca do kotła. -
W pewien sposób za pojazd chemiczny można uznać... rakietową drezynę
http://strangevehicles.greyfalcon.us/OPEL%20ROCKET%20VEHICLES.htm
Pojazd z 1928 nazwany Opel Zopeltra był napędzany 30 rakietami na paliwo stałe , drezyna osiągnęła 254km/h (!), ale był to pojazd bezzałogowy.