Przede wszystkim witam serdecznie wszystkich! Jestem nowym na tym forum więc proszę o wybaczenie jeśli coś źle zrobię.. Poszukuję informacji gdzie jeszcze można znaleźć działające lub zdewastowane parowozy z Elbląga wyprodukowane w F. Schichau GmbH, Maschinen- und Lokomotivfabrik, Elbing. obecnie zawiązuje się poważna ekipa przy udziale i wsparciu Urzędu Miejskiego chcemy ściągnąć do naszego miasta jedną maszynę, która po remoncie byłaby żywym pomnikiem. Bardzo dziękuję za każda logiczna wskazówkę gdzie i jak szukać.
Pozdrawiam wowka
Forum dyskusyjne
Maszyny z fabryki Ferdynanda Schichau in Elbing
-
-
Strona "Wciąż pod parą" http://tomi.holdys.pl/ wymienia w stanie wrak:
Ty2-860, Kościerzyna
Ok1-266; Ełk -
Przede wszystkim wolsztyński Ty3-2, który obecnie stoi w Lesznie i wciąż czeka na rewizję. Dziś właśnie mija 10 lat od kiedy po raz ostatni był pod parą.
Pozdr. Witek -
Witajcie!
Bardzo dziękuję za informację. Właśnie poruszyłem cała machinę zobaczymy co się uda załatwić. Poinformuje Was jak tylko dostane aktualne informacje dotyczące tych maszyn.
Pozdrawiam ze słonecznego Elbląga. -
Mam nowe informacje: OK1-266 z Ełku został przejęty przez Polskie Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Warszawie i czeka na przetransportowanie do Skierniewic
Ty2-860-przechodzi renowację i jest przygotowywany do wystawienia jako eksponat w Jabłonowie Pomorskim
Ty3-2 znajduje się w Lesznie i czeka na naprawę( w Wolsztynie stoi jako pomnik Ty5-10)
Słyszałem, ze jest lokomotywa (Ty2-64) choć w kiepski stanie-na razie nie mogę uzyskać informacji gdzie.
Pozdrawiam i szukam salej -
Szukając "Ty2-64" znalazłem to http://www.parowozycompl.fora.pl/poczekalnia,3/ty2-64-z-torunia,564.html gdzie stoi:
(...)Ty2-64 o nr fabrycznym 9651 wraz z tendrem, wyprodukowanego w 1942 r. przez Lokomotivfabrik Wien-Floridsdorf(...)" -
Nie trzeba być doświadczonym archiwistą, albo szpiegiem żeby taki informacje zdobyć dosłownie w minutę. Wystarczy wejść na genialną stronę Tomiego http://tomi.holdys.pl/index2.php?wykaz=1435&sort=d&sort2=e , kliknąć w kolumnę "producent" i mamy sortowanie wg producentów. Od razu widać że maszyn jest więcej niż parę, a dokładnie 10 szt. Po bardziej wnikliwej analizie widzimy, że niestety (a raczej stety!) wszystkie są już zagospodarowane! I co ciekawe aż 4 z nich to całkiem świeże sprawy bo: wrak Ty2-559 jeszcze niedawno był do wzięcia w Chojnicach, w końcu trafił na pomnik do Krakowa, Ty2-860 kilka dni temu trafił do Jabłonowa, Ty2-5680 kilka miesięcy temu został ustawiony jako pomnik w Zabrzu, a Ok1-266 od kilku lat stanowi własność PSMK.
Ty5-10, Ty3-2 z Wolsztyna, TKt3-16 z Chabówki i Ty2-572 z Warszawy stanowią własność tamtejszych placówek i są absolutnie nie do ruszenia. Pozostaje tylko Ty2-540 z Legnicy i Oi2-29. Z tym że ten pierwszy jest pod silnym patronem tamtejszych maszynistów którzy go tam ustawili na pomniku, a Oi2 jest własnością Muzeum Kolejnictwa.
Wygląda na to że w tej kwestii koledzy się spóźnili o parę miesięcy:/ -
Ty43 jako seria też jest silnie związany z Elblągiem gdyż pierwsze egzemplarze tych maszyn były budowane po wojnie z części zostawionych w byłej fabryce Schichau. Ale w tej kwestii niestety też nic nie da się ugrać; zostało tylko 7 sztuk i wszystkie są już zagospodarowane. Moim zdaniem najlepiej na pomnik pasowałby Oi2 z Tczewa, gdyż w tamtym regionie (podobnie zresztą jak w Tczewie) te maszyny jeździły. Pomijając już opór betonu z Muz-Kola, wątpię żeby udało się ten parowóz wywieść z Tczewa, gdyż oiw działa tam już jakieś stowarzyszenie miłośnicze, które Oi2 nie odda za żadne skarby!:)
-
Dobry wieczór!
Przyznam, ze nie rozumiem tonu autora o nicu "kowal" i tekstu "...Nie trzeba być doświadczonym archiwistą, albo szpiegiem żeby taki informacje zdobyć dosłownie w minutę. Wystarczy wejść na genialną stronę Tomieg" strona jest mi znana od ponad dwóch lat, po drugie z autorem strony korespondowałem już na ten temat! To co jest niby z "przed kilku dni" są tematami rozpoczętymi z przed roku. No cóż nie każdy jest taki rozgarnięty jak kolega, wynika, że jestem odporny na wiedzę ale pocieszam się, że trafiłem za wschodnia granica na kilka ciekawych jednostek. Więcej po zakończeniu akcji w byłym Kraju Rad.
Serdecznie pozdrawiam pełen dobrej nadziei