W Narodowym Archiwum Cyfrowym trafiłem na takie zdjęcie:
https://audiovis.nac.gov.pl/obraz/232044/2a08d4d710d2584ad67342284155eb2a/
opisane jako: "Parowóz kkStB 80 (oznaczenie PKP - Tw12) z zainstalowaną eksperymentalną nawiewnicą do ogrzewania węgla."
Czy pokazane urządzenie rzeczywiście służy do ogrzewania węgla? Jeżeli tak to jaki jest cel ogrzewania węgla - co ono daje?
Forum dyskusyjne
kkStB 80 z nawiewnicą
-
-
To tak naprawdę podgrzewacz powietrza. Proste urządzenie, które w różnych formach jest całkowicie powszechne w większych kotłowniach stacjonarnych i elektrowniach. Podgrzewanie powietrza stosuje się, by zminimalizować stratę energii (entalpii) w spalinach, dodatkowo poprawia się proces spalania i zmniejszają się naprężenia cieplne związane z różnicą temperatur. Podgrzewacz powietrza zastosowany był też, chociaż innej konstrukcji - na polskiej Ok55. Zresztą był bym wdzięczny, jeżeli ktoś miałby informacje na jego temat.
-
Zgadza się, służyło to do podgrzewania powietrza, ale chyba nie przyniosło oczekiwanych efektów. Eksperyment prowadziły koleje austriackie, to samo zdjęcie jest w książce 'Triebfahrzeuge österreichischer Eisenbahnen: Dampflokomotiven BBÖ und ÖBB '. Jest to 80.4911 (Wiener Neustadt 5698/1921 - w książce omyłkowo podano 1912). Badania były w latach 1933-1937.